
and organizational problems are profound as is the need
for better trained professionals. So many factors and is-
sues are in flux that a clear picture has not yet emerged.

BIBLIOGRAPHY

Assoc. of Georgian Independent TV and Radio Compa-
nies (Open Society-Georgia). ‘‘Georgia Media Guide
2000-2001,’’ Tbilisi 2001. www.mediaguide.ge.

BBC News. ‘‘Country Profiles: Georgia’’
news.bbc.co.uk

European Institute for the Media. ‘‘Media in the CIS:
Georgia’’ by Yasha Lange. www.internews.ru 

Freedom House. ‘‘Survey of Press Freedom 1999’’
www.rferl.org

———. ‘‘Georgia.’’ Nations in Transit 2001.
www.freedomhouse.org

‘‘Internews Guide to Georgian Non-Governmental
Broadcasters,’’ Tbilisi 2002 (USAID, Eurasia Founda-
tion). 

International Journalists’ Network (IJET). ‘‘Murder of
Popular TV Anchor Exacerbates Political Tensions in
Georgia,’’ August 2, 2001. www.ijnet.org

———. ICGF, GIPA Launch New Western-Style Jour-
nalism Programs in Tbilisi. www.ijnet.org

‘‘Media Marketing Study,’’ ICFS/Pro Media II, October,
2001, Tbilisi. 

Parliament of Georgia. Committee for Human Rights and
Ethnic Minorities of the Parliament of Georgia. Hremc-
mt@parliament.ge

Press Freedom Overview. www.freemedia.at

‘‘Report of the Public Defender of Georgia On the Situa-
tion of Protection of Human Rights and Freedoms inGe-
orgia,’’ Tbilisi, 2001. 

Telemedia. ‘‘Georgia Media and Market Overview.’’
www.telemedia.kiev.ua

United Nations Development Program (UNDP).
‘‘Today’s Technological Transformations—Creating the
Network Age.’’ www.undp.org

———. Bokeria G., Targamadze, G. and Ramshivili, L.
‘‘Georgian Media in the 90’s: A Step to Liberty,’’ Tbilisi,
1997. 

United Nations Educational, Scientific and Cultural Or-
ganization (UNESCO). 1999. UNESCO Data Base.
www.unesco.org

United Nations Online Network in Public Administration
and Finance (UNPAN). ‘‘Country Profiles in Europe.’’
www.unpad.org

U.S. Department of State. ‘‘Background Notes: Geor-
gia.’’ www.state.gov

U.S. Department of State. ‘‘1999 Country Reports on
Human Rights Practices.’’ www.state.gov rights/

World Bank. ‘‘Country Profiles,’’ www.worldbank.org/

—Virginia Davis Nordin

GERMANY

BASIC DATA

Official Country Name: Federal Republic of
Germany

Region (Map name): Europe

Population: 83,029,536

Language(s): German

Literacy rate: 99.0%

Area: 357,021 sq km

GDP: 1,872,992 (US$
millions)

Number of Daily
Newspapers: 382

Total Circulation: 23,946,000

Circulation per 1,000: 375

Number of Nondaily
Newspapers: 25

Total Circulation: 2,021,000

Circulation per 1,000: 32

Newspaper Consumption
(minutes per day): 30

Total Newspaper Ad
Receipts: 8,449 (Euro millions)

As % of All Ad
Expenditures: 43.50

Magazine Consumption
(minutes per day): 10

Number of Television
Stations: 373

Number of Television Sets: 51,400,000

Television Sets per 1,000: 619.1

Television Consumption
(minutes per day): 185

Number of Cable
Subscribers: 20,286,960

Cable Subscribers per
1,000: 246.8

GERMANY

355WORLD PRESS ENCYCLOPEDIA



Number of Satellite
Subscribers: 12,900,000

Satellite Subscribers per
1,000: 155.4

Number of Radio Stations: 822

Number of Radio
Receivers: 77,800,000

Radio Receivers per 1,000: 937.0

Radio Consumption
(minutes per day): 206

Number of Individuals with
Computers: 27,640,000

Computers per 1,000: 332.9

Number of Individuals with
Internet Access: 24,000,000

Internet Access per 1,000: 289.1

Internet Consumption
(minutes per day): 13

BACKGROUND & GENERAL

CHARACTERISTICS

For most of the twentieth century, Germany was in
the forefront of media development and is almost certain-
ly to exert a powerful role in the development of world
media into the twenty-first century. This importance is all
the more impressive when one considers that in 1945, fol-
lowing the defeat of Germany in World War II, the media
were non-existent and had subsequently to be revived
during a period of austerity and hardship. During the
sixty years from the end of World War II until the begin-
ning of the twenty-first century, the German media devel-
oped extensively; in fact, the world’s second or third
largest media conglomerate, the Bertelsmann Group, is
German-based, and one of the German media barons of
the late twentieth century, Axel Springer, rivaled in fame,
power, and influence the media barons of the nineteenth
and early twentieth centuries.

The evolution of the media in Germany in the post
war years was heavily conditioned by the political evolu-
tion of the country. After World War II Germany was di-
vided into the German Democratic Republic (East
Germany), part of the so-called Eastern Bloc, and the
Federal Republic of Germany (West Germany), with its
political power in Bonn and as part of the western alli-
ance. On October 3, 1990, the two Germanys were reunit-
ed under the constitution of the United German Peoples,
and on March 15, 1991 the four post-war powers oversee-
ing Germany relinquished all occupation rights. The ef-
fect on the population was to unite the 16 million East
Germans with the 64 million West Germans.

The West German media virtually extinguished the
existing East German media. For example, the most
widely circulated newspaper controlled by the East Ger-
man regime, the Neues Deutschland went from a circula-
tion of over 1 million to under 100,000 in less than one
year. The incentive for West German media to capture
this market was certainly present, for in a country of 16
million persons over 10 million read one or more of
three-dozen newspapers on the market, notwithstanding
strict government censorship at the time. Similarly televi-
sion and radio programming was highly controlled in
East Germany, and upon reunification East German tele-
vision shrank, in large part because it was possible for
East Germans to receive television signals from the west
during the socialist era and upon reunification they con-
tinued to view programming to which they had already
been exposed and which they apparently desired. In the
early 2000s, newspapers and television programs pro-
duced in the former West Germany dominate the media
landscape of Germany. 

General Description The target for the German media
is a highly literate, affluent population that takes its
media seriously. Literacy is estimated at 99 percent and,
with a gross domestic product (GDP) per capita of
US$23,400 (2000 est.), Germany is one of the wealthiest
countries in the world. The population in Germany is
highly urbanized with 87 percent of the people residing
in cities and 13 percent living in rural areas. However, the
spatial distribution and control of the media are based not
on location of urban areas but rather on the location of
the media and its public within the sixteen Länder
(States) that make up the German Federation. It is the
Länder that in many cases govern the media, particularly
the electronic media, and it is within these regional areas
that the print media deliver local and regional news.
Since over 90 percent of the population is ethnic German
speaking the German language, German-language news-
papers predominate. However, other groups live in Ger-
many, Turkish and Balkan people, for example. 

The remarkable economic growth of the German
economy in the late 1950s and early 1960s necessitated
the importation of labor, and Turkish workers were ac-
tively recruited as gastarbeiter (guest workers) to work
in German industry. As of 2002 there are some 2.4 mil-
lion ethnic Turkish residents in Germany (3.1 percent of
the population) who are generally concentrated in the cit-
ies of Berlin and Nurnberg. To meet their media needs,
three Turkish newspapers are printed in Germany and
seven Turkish TV programs are obtainable by satellite
with one additional television program carried by cable.
Of the Turkish language newspapers, the most widely
read is Güncel. In addition, Turkish newspapers printed
in Turkey are available. After the Balkan war between

GERMANY

356 WORLD PRESS ENCYCLOPEDIA



1992 and 1996, almost one million refugees from the
fighting re-located in Germany, by far the biggest recipi-
ent of Balkan refugees. Finally, the provision in the Ger-
man constitution that recognizes ethnic Germans as those
individuals who have families who had homes in Germa-
ny at any time has facilitated the emigration of many eth-
nic Germans from as far away as Russia and Central Asia.
Many of these people are descendents of individuals who
immigrated to Russia during the time of the reign of the
German-born Russian queen, Catherine the Great, as long
ago as the mid-eighteenth century. In 1997, some 11,000
ethnic Germans came to Germany from the former
USSR. Many media professionals identified the growing
need for publications and programming in the language
of these recent immigrants which at the present is met by
three newspapers, Kontakt, Vostochniji Ekspresse, and
Russkaja Germanija, and Deutsch Welle, the multi-
language German national radio network. However,
many observers believe there is a market for additional
ethnic media.

In general the quality of German journalism is high.
Journalistic traditions in Germany may be traced as far
back as the Weimar Republic (1919-1933) during which
time reporting was considered less important than the
work of high-minded, highly articulate, and erudite edi-
tors and copywriters. Thus journalism was not at this time
a dynamic profession. This trend continued during Adolf
Hitler’s National Socialist period when, as a result of the
Editors Law of 1933 drawn up by Nazi propaganda chief,
Josef Goebbels, all press was placed under the control of
the National Socialist government. Since then the press
in Germany has been independent, vocal, and respected,
and much of its excellence stems from this respect for ex-
cellent, learned writing. Another part of German journal-
istic tradition derive from the immediate post-war period
when the occupying forces, particularly the United States
and Great Britain, sent a large number of reporters as
press officers to Germany to guide journalism and in par-
ticular teach ways to gather news objectively. 

Politically it may be said that the German media
cover a narrower part of the political spectrum than media
in other western countries. This is generally explained by

the desire of the German press to avoid political ex-
tremes, both the right characteristic of the Nazi regime
and the left-wing positions characteristic of socialism or
communism. 

In 1999 there were 135 ‘‘independent publishing
units’’ or businesses publishing a total of 355 newspapers
that had a total circulation of 31.1 million. However, the
penetration of daily newspapers in the marketplace is
78.3 percent, a slight fall from a high of over 79 percent;
indeed, the number of newspapers on the market also fell
in the last decade of the twentieth century. Notwithstand-
ing these declines in readership, with a population of over
82 million persons, Germany has a readership that is
among the largest in the world.

Of the 31.1 million newspaper subscribers, 17.1 mil-
lion read local or regional newspapers. The only newspa-
pers that can claim to be national in reach are Bild,
Süddeutsche Zeitung, Frankfurter Allegemeine Zeitung,
Die Welt, Frankfurter Rundschau and Tageszeitung.
These papers generally retail for around €1.20 and are
published as morning editions.

The most popular newspaper in Germany is Bild Zei-
tung, or Die Bild, with a circulation of 4,390,000. This
size makes it the fifth most popular newspaper in the
world. It is a tabloid newspaper of twelve to sixteen pages
published Monday through Saturday with big letters,
simple messages, often featuring female nudity on the
cover or inside the front page and is the most sensational
of the German newspapers. (A typical headline might
read: ‘‘Child with three arms born in a German city.’’)
As such Die Bild is the best example of yellow journalism
among German newspapers. Many Germans indicate
they buy it for speed of reading, television listings, and
a reasonable sports section. It costs €.45 (approximately
US$0.45) on the street. Bild Zeitung publishes regional
editions and is generally right of center in its political ori-
entation. In contrast, Frankfurter Allegemeine Zeitung
has significantly fewer readers (approximately 400,000)
but is widely known and respected both in Germany and
internationally where it can be found in 198 countries.
Read by the German business and political elite, it is con-
sidered one of the top newspapers in the world. National

GERMANY

357WORLD PRESS ENCYCLOPEDIA



newspapers generally run fifty pages and costs €1.20 per
issue, but most readers in Germany have yearly subscrip-
tions for their newspapers. Most newspapers appear as
morning editions, but there are evening editions of some
publications, for example, Frankfurter Rundschau-Abend
(‘‘evening,’’ 192,000).

The lengths of German newspapers vary throughout
the week as various days have different topical supple-
ments. For instance, the Süddeutsche Zeitung has no sup-
plement on Monday, specializes in travel and science on
Tuesday, Immobilienteil (real estate) both rental and sales
on Wednesday, and cultural events (theater, cinema,
sporting events) on Thursday. On Friday it includes a
lifestyle magazine Süddeutsche magazin of about twenty-
six pages. Saturday’s newspaper contains all the informa-
tion needed for the weekend and significantly one of the
biggest Stellenmarkt in Germany, which lists jobs in Mu-
nich, Bavaria, the rest of Germany, within Europe, and
beyond. On any one day the ratio of editorial to advertise-
ments in Süddeutsche Zeitung is approximately 70 per-
cent editorial to 30 percent advertisements. In the case of
Süddeutsche Zeitung revenues are highly dependent on
subscriptions, advertisements, and in particular the wide-
ly read Saturday employment section.

Weekly newspapers sell about 2.3 million on Thurs-
day but target primarily weekend readership. The most
popular and influential is Die Zeit (525,500 and costing
€2.80), followed by Die Woche. In these newspapers
breaking or current news is less important than news
analysis and background information. As such, it is not
unusual to find a newspaper over 100 pages in length in
which a full page of broadsheet size may be devoted to
one topic. Also important on Sunday is the publication
of Sunday editions of the dailies Bild am Sonntag
(3,139,900 and costing €1.20) and Welt am Sonntag
(656,000 and costing €2.10). These two are the most pop-

ular Sunday newspapers and contain more pages than
their weekday counterparts (twenty pages more in the
case of Bild am Sonntag and forty more in Welt am Son-
ntag) and more human-interest stories as opposed to their
daily news publications. 

Germany also has two business daily newspapers,
Financial Times Deutschland and Handelsblatt, the latter
the more popular of the two. Of more limited weekly cir-
culation are the two major religious publications, Deut-
sche Allegemeine Sonntagsblatt edited by the Protestant
Church, with a circulation of 50,000 and the Rheineischer
Merkur (111,000 circulation). For both of these, as Ger-
many becomes more secular readership is declining.

A third major component of the print media in Ger-
many is the weekly magazine. There are some 780 gener-
al interest magazines and 3,400 specialized magazines
published in Germany. The former has a total circulation
of 126.98 million copies and the latter 17.7 million. The
oldest (first published in 1946) and most popular is Der
Spiegel with 1.4 million circulation. It runs about 178
pages and in 2002 cost €2.80. Generally considered liber-
al in its political orientation, it has a reputation for excel-
lent investigative journalism and critical analysis of
political life and politicians that often makes its findings
highly controversial. Distributed to over 165 countries
worldwide and with 15 percent of its sales outside Ger-
many, it is truly an international publication and often
considered to be the printed voice of Germany overseas.
For many years the weekly magazine enjoyed a virtual
monopoly on this part of the media spectrum, but in 1993
significant competition to Der Spiegel emerged with the
publication of the magazine Focus. The format for Focus
is modeled on the successful Time and Newsweek in the
United States; it has less length to the articles, more color,
and a lower price than Der Spiegel. This formula was im-
mediately successful as subscriptions rose to almost
750,000 while circulation of Der Spiegel fell. Other mag-
azines worthy of note are ADAC-Motorwelt, the German
auto club magazine, with a circulation of 13 million mak-
ing it the largest in Germany; Der Stern, another leading
general interest magazine that enjoys a reputation for its
liberal orientation and investigative efforts but whose cir-
culation is steadily declining; Aussenpolitik, a leading
magazine dealing with German foreign affairs and avail-
able in English; German Life, a magazine on German cul-
ture designed for Americans; Aufbau, a German-Jewish
newspaper in German; and finally Bunte, a typical glossy,
German, and international human-interest magazine with
over 120 pages which has a somewhat dubious claim to
fame with its history of fabricated stories and features of
prurient interest. 

Finally, as in many other European countries, Ger-
many has seen the introduction and rise in importance of

GERMANY

358 WORLD PRESS ENCYCLOPEDIA



free newspapers that are placed in high pedestrian traffic
areas and support themselves entirely by the sale of ad-
vertisements. Local publishing houses see these publica-
tions as a threat to their operations, and legal injunctions
to limit or stop their production have occurred.

As Germany enters the twenty-first century the three
most influential newspapers are Frankfurter Allegemeine
Zeitung for its international reputation, Die Zeit for the
depth of its news analysis, and Süddeutsche Zeitung for
its national importance, particularly in its coverage of the
all-important Bavarian political scene. It should be noted
that to this list Der Spiegel should always be appended
for its journalistic excellence and international reputation
and coverage while in the future the Berliner Zeitung and/
or Berliner Morgenpost will be part of such a list, not for
any particular strength but for their preeminence as two
of the best regional newspapers and for the rising impor-
tance of Berlin as the new or reemerging German politi-
cal center.

German newspapers are generally considered more
regional than urban in coverage, though to affect econo-
mies of scale and to conserve financial resources the local
independent presses work closely with one another and
the national media and much of the contents are produced
by centralized offices rather than the Heimatpresse (local
press). The importance and size of German regional
newspapers is noteworthy. Westdeutsche Allgemeine Zei-
tung, printed in the Ruhr city of Essen, has a circulation
of 1,313,400, which ranks its circulation as thirty-first in
the world, while the small town of Koblenz on the Rhine
with 110,000 inhabitants produces a newspaper, the Ko-
blenz Rhein-Zeitung with a circulation of 250,000. Kidon
Media Services in an inventory of news sources has clas-
sified German media by Länder. It indicates the impor-
tance of Bayern (Bavaria) and the Cologne, Dusseldorf,
and Frankfurt conurbations as the centers of the German
publishing industry and the relative unimportance of the
former East German Länder as media centers. 

Finally, although German newspapers claim to be in-
dependent and apolitical, each is generally perceived to
have some political bias. However, direct ownership of
newspapers by political parties as was a feature of the
Weimar Republic (1919-1933) or direct control as was
a feature of the National Socialist era (1933-1945) no lon-
ger exist. That said, then, it is still the case that Vorwarts
is the official newspaper of the Social Democratic Party,
and Bayernkurier is the mouthpiece of the Christian So-
cial Union in Bavaria. Rheinischer Merkusr is often
linked to the Christian Democratic Union and as noted
the Neues Deutschland is the organ of the East German
Communist party (Party of Democratic Socialism). Bild
Zeitung and Die Welt are generally conservative in their
viewpoints and the Frankfurter Allegemeine Zeitung is

generally right of center, a political stance in the Frank-
furt region that is counterbalanced by Frankfurter Rund-
schau which is quite liberal in its orientation. In the 1980s
and 1990s, Germany saw the rise of the Green Party
whose main platform is environmental policies and con-
nected issues. Many suggest that Frankfurter Rundschau
is its most obvious ally in the media. Tageszeitung and
Junge Welte are considered the most left wing of the na-
tional dailies with the exception of a number of Marxist
(Der Funke) and communist (Unsere Zeit) publications.
Tageszeitung is an interesting study for, unlike most of
the newspapers that are owned by conglomerates, it is
published on a cooperative base and has several thousand
owners. In the first years of the twenty-first century, it
was having the most difficulty in sustaining circulation
amid a sea of newspapers. 

Numerous surveys indicate that the majority of Ger-
mans (51 percent) get their news from television, 22 per-
cent from newspapers and magazines, and only 6 percent
from radio (the other source, 16 percent, is from friends).
Given these statistics, then, it is not surprising that despite
the large number of newspapers and their popularity with
Germans as a source of information, there are some dis-
turbing trends. The number of independent newspapers
has been steadily declining since the 1950s and coverage
of dailies has been falling. More alarming, readership of
newspapers among individuals fourteen to nineteen years
of age dropped from almost 70 percent to 58 percent be-
tween 1987 and 1997. Of particular interest has been the
dramatic drop in readership of newspapers in the former
East Germany from 10 million in 1990 to fewer than 5
million in 1996. Sales of newspapers at newsstands have
fallen and hence the increased importance of the sub-
scription base. Finally, advertising revenues at 65 percent
are the primary source of revenue (distribution and sales
make up 35 percent), but the increasing competition for
advertising revenues from commercial television stations
is cause for concern. 

ECONOMIC FRAMEWORK

From the rubble of a nation it was in 1945 following
World War II, Germany has risen to become the world’s
third most technologically powerful economy after the
United States and Japan. With a GDP of $1.936 trillion
(2000 est.) as measured by purchasing power parity and
a growth rate of 3 percent in 2000, Germany is one of the
world’s economic powerhouses. In the sixty years that it
took for Germany to gain this degree of economic power,
printing and publishing were major contributors with
68.4 percent of the workforce engaged in the service sec-
tor in 1999 and printing and publishing contributing 2.41
percent of gross total manufacturing output in the mid-
1990s. Furthermore with the growth of German publish-
ing in the former Eastern Bloc and other European Union

GERMANY

359WORLD PRESS ENCYCLOPEDIA



countries, Germany controls an estimated 30 percent of
Europe’s media market. Many economic commentators
noted, however, a dramatic slowing in the 1990s in the
pace of the German economic surge. This is partly attrib-
utable to the debt of some US$70 billion required to ef-
fect reunification and to serious structural deficiencies in
the German social system that surfaced because of an
aging workforce, greater benefit payouts than income,
and the cost of social benefits in hiring new workers. The
result has been unprecedented unemployment and a
weaker euro than desirable. Structural rigidities may in
the future hamper German economic and therefore media
growth. 

Concentration of Ownership and Monopoly Media
development during the 60 years following World War
II was closely tied to the relationship between the govern-
ment and the private sector and in particular the rise of
large media conglomerates that as of 2002 dominate both
the German media and to some extent the national politi-
cal agenda. In contrast to the electronic media, the print
media is privately owned and operated. The rise of the
private, independent German media conglomerate is best
exemplified by the rise to dominance of the Axel Spring-
er Group, Germany’s major newspaper and magazine
publisher with interests also in books, film, and Internet
development. 

Axel Springer was born into a publishing family in
Hamburg, but his empire can be traced to 1946 when the
British military government in Hamburg permitted him
to open a newspaper. He went on to launch a number of
other newspapers in Germany most notably Hamburger
Abendblatt in 1948 and Der Bild in 1956 and to acquire
existing newspapers such as Die Welt in 1953 and Berli-

ner Morgenpost in 1959. By 1968 it was estimated by the
German government that Axel Springer published 40 per-
cent of German newspapers, 80 percent of all German
Regional newspapers, 90 percent of all Sunday papers,
50 percent of weekly periodicals, and 20 percent of all
magazines. This market share represented two-thirds of
all papers sold in German cities. Axel Springer died in
1985 but the pattern of acquisitions did not cease with his
death. The 1990s were marked by expansion into Central
and Southern Europe as the European Union expanded
and as the former Eastern Bloc privatized former state
media concerns. By 2000 the Axel Springer Group had
annual sales of over DM5 billion and around 14,000 em-
ployees. 

During Axel Springer’s rise to prominence a parallel
German conglomerate, the Bertelsmann Group, was
working in other areas of the media and enjoying similar
growth. A publishing house that got its start printing Bi-
bles in the nineteenth century, Bertelsmann has wider in-
terests than Springer, particularly in books, electronic
media, and music recording. It is the world’s second or
third largest media conglomerate as measured by reve-
nues with over US$16 billion (76 percent outside Germa-
ny) and 76,000 employees. In Germany its most notable
publications are the most popular women’s magazine,
Brigitte and the weekly Der Stern, and it has a 25 percent
stake in Der Spiegel. As a result of its lack of emphasis
on newspapers, in 1999 Bertelsmann trailed Axel Spring-
er in print circulation. Axel Springer Group enjoyed 23.7
percent of the circulation market share while Bertels-
mann’s Gruner and Jahr division enjoyed 3.4 percent.
(With regards to the other three large media groups,
Westdeutsche Allgemeine Zeitung Group has 5.9 percent
market share; the Stuttgarter Zeitung Group, 5 percent;
and the DuMont Schauberg Group in Cologne, which is
responsible for the Frankfurter Allgemeine Zeitung, con-
trols 4 percent.)

In total the ten largest publishers of dailies account
for 54.8 percent of the market, and the four largest pub-
lishers of magazines enjoy 63 percent market share. This
situation has given rise to an ongoing debate in Germany
over the perceived monopolies of the large publishing
houses and the possible need to reduce them. Most Ger-
mans are not concerned so much with the issue of monop-
oly as with the degree of perceived influence that such
publishing houses have on political opinion and decision-
making. 

Control of the electronic media is different. Domi-
nated by public broadcasting stations until the 1980s, it
was traditionally independent and non-commercial but fi-
nanced by license fees and subsidies and controlled by
the Länder. These stations were and continued in the
early 2000s to be answerable to public sector supervisory

GERMANY

360 WORLD PRESS ENCYCLOPEDIA



councils that influence programming and content. This
situation changed dramatically in the 1980s with the ad-
vent of cable and satellite systems through which private
interests could enter the TV market. Private stations are
identifiable by the broadcast of numerous commercial
messages by which they finance their operation. In addi-
tion the existing Länder legislation, particularly that de-
lineating the supervisory roles of the council was
anachronistic for the technology and content, and dramat-
ic changes were required to address this new part of pub-
lic broadcasting, particularly since by the turn of the
century its market share was larger than that of the public
broadcasting stations and increasing yearly. The power
of television and its importance in the German media mix
are such that political parties have become increasingly
involved in policy decisions on such items as account-
ability, rating share, and most recently anti-monopoly
concerns. Generally the relationship with German politi-
cal parties has been that the conservative CDU favors
privatization and more commercialization while the SPD
favors the public service broadcasters.

Trade Unions The trade union movement is strong and
influential in Germany, particularly in the media world.
In the early 2000s the union movement is undergoing
some reorganization, in large part as a reaction to the gov-
ernment’s efforts to reduce the range of benefits and per-
quisites that union members enjoy. Politicians and
economists are driven by the fact that in comparison to
other countries, Germany is seen as having excessively
generous worker benefits that some believe make it un-
competitive. Unions have a rather long history of strikes
in the production departments of newspapers but rarely
in the editorial offices. The most protracted and serious
of these, insomuch as it was over structural change, came
in the 1970s and concerned the implementation of new
techniques of production.

Newspapers began using personal computers to file
stories and thus German newsrooms changed. Plus, new
printing presses streamlined the production process and
thereby displaced workers. In the early 2000s Germany
is at the forefront of new printing and editing technolo-
gies. Strikes in the German press seem to occur every two
or four years, which is correlated to the prevailing con-
tractual length. The dispute issue is usually connected to
wages, and a newspaper may be on strike for some two
to three weeks during which time the delivery of the daily
newspaper is suspended.

Employment & Wage Scales Employment in the
media in Germany is generally considered to be not lucra-
tive. Wages for a beginning journalist in a small local or
regional newspaper (50,000 circulation) is under
US$50,000 per annum gross with a significant proportion

of that going to taxes, health care, unemployment, and
pension contribution. Salary in this case may consist of
a base salary with incentives for the number of articles
written by the journalist that the newspaper prints. In the
larger cities and at a more prestigious media outlet, sala-
ries may rise to around US$100,000. However, the high
cost of living in Germany necessitates a modest middle-
class lifestyle. Executives, TV anchors, and personalities
can of course command far greater salaries and benefits.
The German media use freelancers.

The fact that federal and state governments employ
much of the electronic media is cause for political con-
cern because of the excessive bureaucracy. In order to re-
duce this number, freelancers are hired because stations
do not have to pay them benefits. Freelancers are not on
a fixed salary and are free to negotiate their own remuner-
ation and indeed they may work for a number of outlets.
As a result freelancer incomes tend to be significantly
higher than salaried employees at radio and television
stations. Such freelancers also exist in the print media, the
most famous example being the paparazzi (photojournal-
ists) who sell salacious material to purveyors of yellow
journalism. In 1995, some 40,000 persons were em-
ployed in television broadcasting and 11,400 in newspa-
pers (the latter figure is from 1990 on the eve of
reunification at a time when East German media were
grossly over-staffed), but these figures do not take into
account the large number of persons employed as free-
lancers or working in the large multi-national media con-
glomerates and the distribution network. 

Distribution Most print media companies have their
own distribution company, but there are also private dis-
tribution houses, which distribute a number of smaller
newspapers, magazines, leaflets, and brochures. There is
rarely a shortage of newsprint in Germany and prices paid
reflect international rates.

PRESS LAWS

Freedom of the press in Germany emanates directly
from the German Grundgesetz (‘‘Basic Law,’’ or consti-
tution), which states under Article 5 (Freedom of Expres-
sion):

• 1. Everyone has the right freely to express and to dis-
seminate his opinion by speech, writing and pictures
and freely to inform himself from generally accessi-
ble sources. Freedom of the press and freedom of re-
porting by radio and motion pictures are guaranteed.
There shall be no censorship.

• 2. These rights are limited by the provisions of the
general laws, the provisions of law for the protection
of youth and by the right to inviolability of personal
honor.

GERMANY

361WORLD PRESS ENCYCLOPEDIA



• 3. Art and science, research and teaching are free.
Freedom of teaching does not absolve from loyalty
to the constitution.

While the freedom of the press and all that usually is as-
sociated with press freedom (confidentiality of sources
and notes, refusal to identify sources, free access to
sources) might thus be seen to be as inviolable, there are
provisions for recourse in the event of perceived press vi-
olation of ethics. In particular, the Press Council is a
major counter measure to full press autonomy, and legal
recourse is often used. This may involve the agreement
to stop printing factual errors, the agreement to print an
apology or retraction, and even civil proceedings to ob-
tain monetary damages in the most serious cases. Perhaps
the most whimsical example of this was the cease and de-
sist order directed to those in the press that falsely
claimed Chancellor Gerhard Schroeder used hair color-
ing to remove gray from his hair. 

The constitution removes the right to publish ‘‘writ-
ings which incite to racial hatred or which depict cruel
and inhuman acts.’’ In the penal code relating to offences
against the state, it prohibits ‘‘betraying the country and
endangering external security by betraying state secrets.’’
Germany possesses the full range of libel, blasphemy,
and obscenity laws. Interestingly, however, Germany is
the only country in Europe that does not have a Freedom
of Information Act. The argument against passage for
such a law is that it is implicit within the Basic Law and
that moreover it is a Länder responsibility. In this regard
only four Länder have adopted Freedom of Information
legislation (Brandenburg, Berlin, Schleswig-Holstein,
and Nordrhein-Westphalia). Other Länder have proposed
Freedom of Information legislation, but Bavaria, Hesse,
Saxony, and Baden-Württemburg have voted down Free-
dom of Information legislation.

As the Federal Republic of Germany is a federal
state, press law is largely a Länder responsibility, the
Constitution setting the framework for the individual
Länder legislation. Most Länder press laws were passed
between 1964 and 1966 and upon the reunification in
1990 the existing models were used in the new Länder.
The most important provisions the press laws enunciate
are: the public duty of the press; the right of the press to
information; the duty of the press to be thorough; identifi-
cation of author or imprint; the duty of the editor; the
clear distinction between advertisement and editorial;
and the right of reply, regardless of veracity. All of these
obligations are set out by each Länder in the form of a
code of conduct called a Presskodex. 

Perhaps the most controversial part of the code of
conduct comes in the area of protecting the privacy of
non-official citizens. The codex states under Article 8: 

The press shall respect the private life and intimate
sphere of persons. If, however, the private behavior

touches upon public interest, then it may be reported
upon. Care must be taken to ensure that the personal
rights of uninvolved persons are not violated.

The problem arises in the definition of ‘‘intimate
sphere’’ and ‘‘public interest,’’ and, in the case of the
German media, the yellow nature of much of the journal-
ism. The desire for salacious material on public figures,
such as politicians, athletes, movie stars, and other per-
forming artists, often finds the German media on the edge
of what is permissible and what is excessive. One notori-
ous case of invasion of privacy is the so-called ‘‘Caroline
Case.’’ In March 1992 the magazine Bunte published an
article that purported to be an interview with Princess
Caroline of Monaco, a reclusive and press-shy individual.
Unfortunately the interview was entirely fabricated. The
result was an DM180,000 compensation settlement. 

Commonly German newspapers will publish the
facts as the newspaper sees them but will not reveal the
name of the central figure in those cases where scandal
and sensationalism are presumed present. Rather they
will print a fictitious name or only the given name and
not the family name, for example a column may read:
‘‘Richard B. was charged.’’ This practice is obligatory in
court cases to protect the accused. In the case of politi-
cians, coverage is extensive but rarely involves family
and indeed extra-marital relationships are also deemed
private matters.

One common feature of German newspapers is the
gegendarstellung (opposing interpretation). It is a conse-
quence of the right to reply provision in the codex and
is an expression from a complainant who believes he or
she has been misrepresented. It involves the printing ver-
batim of the facts as the complainant interprets them. Re-
markably, the compainant’s response does not have to be
true. It only needs to state a contrary view of the facts as
the complainant sees them. In many Länder, the newspa-
per is permitted to state it is obliged to print the piece
(usually by the courts) and does not necessarily agree
with the sentiments expressed in it. 

In the Federal Republic of Germany there is no regis-
tration of journalists though Article 9 of the codex at-
tempts to describe a ‘‘responsible journalist.’’ Generally,
journalists in Germany have some form of higher educa-
tion, though particularly in the case of photojournalists
newspapers and magazines will pay significant sums of
money for freelance material, particularly if it is sala-
cious, unique, or constitutes a ‘‘scoop.’’ There are no li-
censing requirements to be met before newspapers can
publish, no bonds required, and the independence of the
judiciary is not questioned.

CENSORSHIP

In Germany there is no official censorship, but as a
result of the Fascist period of government and the desire

GERMANY

362 WORLD PRESS ENCYCLOPEDIA



to expiate the past, Nazi propaganda and other hate
speech are illegal. As a result, the Freedom House Survey
of Press Freedom of 1999 gave Germany one of the high-
est ratings for freedom of the press. In 1997 in response
to concerns over child pornography and the Internet, a
bill to regulate standards for child protection on the Inter-
net was passed. It defines which online activities should
be subject to licensing and other regulatory requirements.
As a result of a rise in crime and the terrorist attacks of
September 11, 2001, a constitutional amendment was in-
troduced to restore broad police surveillance powers.
Journalists among other professionals, however, would
be exempt from bugging.

As was noted above, while there is no agency con-
cerned with monitoring the press, Germany has an active
Press Council that oversees the functions and operation
of the print media. In view of its importance and influ-
ence it is worth examining in some detail its make up and
mandate.

Self-monitoring Systems The German Deutscher Pre-
sserat (Press Council) owes its origins to the need follow-
ing World War II for a body that was independent of the
government to monitor the media and provide recourse
for media disagreements. Formed on November 20,
1956, the German Press Council is modeled after the
British Press Council. Statutes adopted on February 25,
1985 and updated in 1994 govern its structures and du-
ties. According to Article Nine, the Press Council has the
following duties: to determine irregularities in the press
and to work toward clearing them up; to stand for unhin-
dered access to the source of news; to give recommenda-
tions and guidelines for journalistic work; to stand
against developments which could endanger free infor-
mation and free opinions among the public, and to inves-
tigate and decide upon complaints about individual
newspapers, magazines, or press services. 

The Press Council consists of a consortium of twenty
representatives from journalist and publisher associa-
tions. The members’ assembly addresses legal, person-
nel, and financial matters of the body but are not involved
in matters of competition and pricing. A ten-member
complaints commission is an important policing unit. It
should be noted that this body is entirely self-monitoring
with no external authority, such as an ombudsman, in-
volved in the decision-making process of the council. It
is estimated that the council receives on average 300 and
400 complaints per year. In practice most complaints
against the press are dealt with quickly and effectively,
often by use of the printed apology, notes of censure, or
public reprimand. Examples of the latter include repri-
mands for the naming of suicide victims, publication of
photos of corpses, and non-authentic photographs of sto-
ries being covered. Some observers believe that the re-

ceipt of such a reprimand by a newspaper or magazine
is generally seen as a black mark and is to be avoided if
at all possible, while others point to the content and prac-
tices of those yellow publications and suggest that the in-
fluence of the Press Council is limited. To assist in their
advisory role the Press Council provides a series of
guidelines for editors and journalists to which they are
advised to adhere. 

The most relevant oversight body monitoring the
broadcast media is the Rundfunkrat (Independent Broad-
casting Council). This body, set up under the Länder, reg-
ulates the public service broadcasters. As a result of a
constitutional court ruling, the Rundfunkrat is required to
be made up of ‘‘socially relevant groups.’’ It is composed
of members of a wide range of public interest groups such
as political parties, business, and labor organizations,
churches, farmers, sports, women’s groups, and cultural
organizations. As such, it is supposed to be free of politi-
cal control and influence, but in fact, party interests can
become significant determinants of policy. Complaints
against the broadcast media can be brought before these
councils for resolution. 

Satellite and Cable Issues The advent of satellite and
cable systems as a means of communication necessitated
new media laws to be drafted by the Länder to regulate
media outside the existing public broadcasting regula-
tions. Of primary necessity was the need to establish a
mechanism for allocating licenses and determining what
programs were to be fed into the cable systems. For this
purpose, new Länder bodies, the Landesmedienanstalten,
were created. These bodies closely resembled the exist-
ing supervisory bodies for the public network. By 1991,
these bodies were present in the former East Germany,
and in the early 2000s they govern the cable and satellite
industry. As a result of criticism brought against commer-
cial television that their offerings were particularly harm-
ful to children, some commercial broadcasters employ a
commissioner for youth protection, the Jugendschutz-
beauftragter, that reports to the company. There are also
planned informal advisory councils to advise commercial
television stations on content and acceptability.

In the realm of advertising the Deutscher Werberat
(German Advertising Council) has members from the
media and advertising agencies who receive complaints
and publish their decisions in a handbook. The lack of
consumer representation on the twelve-person council
has been cited as a major drawback to its effectiveness.

STATE-PRESS RELATIONS

Generally, the press does not abuse the German con-
stitution which gives in practice perhaps the most wide-
ranging press freedoms in the West. When the German

GERMANY

363WORLD PRESS ENCYCLOPEDIA



media cover the political scene, the treatment is generally
less emotional and less sensationalized than that in many
other countries. Media observers attribute this objectivity
to a strong organizational control in the German corpo-
rate press organization, in which reporters’ opinions and
criticisms are subsumed in those of the editor and lead
writers. Thus rarely will one find political opinion within
a story, but rather a concentration on news and business.
Indeed, at election times newspapers rarely endorse one
political party or candidate.

Political scandals and their effect on public life and
democracy are another area of concern. The combination
of the constitution, the press laws, and the Press Council
codex have the effect of making the German press much
more discreet and confidential than its counterparts in
many western countries. However, this may be changing
as several surveys indicate a decline in public attitudes
towards politicians connected to scandals. Moreover it is
apparent that editorial comment on such scandals strong-
ly influences government responses given the emphasis
the German public places on receipt of its news from all
media sources. 

ATTITUDE TOWARD FOREIGN MEDIA

The German press is an open system and as such,
foreign media are accepted and contribute to a wide range
of views. Indeed the evolution of the German media has
been one not of protection from foreign media but rather
integration to every possible extent with foreign media
in order to effect growth and variety. Thus, cable systems
first started with a Luxembourg-based station (RTL) and
continued with such broadcasters as ARTE (a Franco-
German cultural channel that is a consortium of ARD,
ZDF, and the French channel La Sept), while satellite
television is closely integrated with Austrian, French,
Swiss, and U.S. national television stations. Deutsche
Welle, as the international voice of Germany, has been
particularly active in broadcasting German television
programs to thirty-one countries worldwide from Berlin.
Deutsche Welle Radio transmits by satellite around the
globe to twenty-nine nations while Deutsche Welle
World provides a multimedia service on the Internet. In
the print media foreign magazines like Paris Match, Elle,
Vogue and W are eagerly bought in Germany and other
western newspapers are freely available. Moreover, most
European media have significant representation in Ger-
many in the form of German correspondents along with
news bureaus like Reuters, Bloomberg’s, AP and Agent
Presse France. The German domestic news agency is the
Deutsche Presse Agentur (DPA) based in Hamburg. 

BROADCAST MEDIA

The German electronic media is a little like that of
the BBC, but the influence and role of the sixteen Länder

make it somewhat different. At the basis of the German
electronic media is the provision in the federal constitu-
tion that the Länder administers radio and television. This
was enacted in 1949 to ensure against no repetition of the
type of state control exercised by the National Socialists
during the time of the Third Reich. In 1954 the first pub-
lic sector broadcasting corporation, Arbeitgemeinschaft
der Rundfunkanstalten (ARD), was formed as a consor-
tium of Länder and in the early 2000s employs 23,000
people with an annual budget of US$6 billion. The sec-
ond public broadcaster, Zweites Deutsches Fernsehen
(ZDF), was formed in 1961 and is a separate corporation
with an agreement with all Länder to produce national
programming. These public service broadcasters are
marked by the production of regional news, cultural cov-
erage, and educational programming, such as documenta-
ries and current affairs programs. Advertising is limited
to thirty minutes per day and no advertising is allowed
after 8:00 p.m. or on Sundays.

This monopoly was eliminated in 1981 when Länder
recognized their right to grant broadcasting licenses to
private companies, which was passed into law in 1987.
Concomitant with this legislation was the provision
throughout (West) Germany of a national cable network
provided by the Deutsch Telekom (federal post office)
which today owns all the cable systems and which claims
to be the world’s largest cable network provider. The re-
cent ruling by the European Union that telephone and
cable systems should be ‘‘unbundled’’ or under separate
ownership has led to a sell off of some of Deutsch Tele-
kom’s cable assets. By the end of the millennium, of the
33 million households that had television (owning 54
million TV sets), 70 percent had access to cable, though
of the 6.6 million households in the former East Germany
that had television only 12 percent had access to cable.
All German television owners are required to pay a li-
cense fee with a supplementary fee required for cable
subscribers.

The entrance of private companies into the TV mar-
ket raised new fears of monopolies and excessive control
by media conglomerates. In 2002 German commercial
television is controlled by two media groups, first the
Bertelsmann conglomerate that broadcasts in conjunction
with a Luxembourg-based corporation and the Kirch con-
glomerate (headed by another German media mogul, Leo
Kirch). Kirch obtained his power by buying the rights to
broadcast a wide range of international programs (which
are usually dubbed into German) and sporting events and
which, owing to the number of rights that he holds or are
under his control, is now seen as a de facto monopoly on
commercial programming. 

It is generally agreed that the programming on cable
is much more commercial and somewhat more down

GERMANY

364 WORLD PRESS ENCYCLOPEDIA



market (there is a range of reality television shows, game
shows, human problem confrontational shows similar to
the Jerry Springer show in the United States, talk shows,
and a number of pornography channels). Much of the
programming on cable has been copied from the United
States where similar shows have proven to be audience
draws and which apparently draw German viewers. This
trend in television has affected the programming on the
two public service channels, ARD and ZDF. In an at-
tempt to meet the challenge from the commercial sta-
tions, the government has decentralized control of the
programming, reduced state subsidies leading program
directors to turn toward more commercial type program-
ming. For example, one of the most popular TV programs
on ARD is ‘‘Tatort,’’ a crime-based soap opera in which
viewers follow the work of a detective and his helpers as
they expose and combat serious incidences of crime. Its
success is such that it is syndicated throughout Europe.
In contrast, the reduction in state subsidies and the em-
phasis on commercial success have meant that the Ger-
man public television history of serious documentaries
has lessened, for funding for such programs is now in-
creasingly difficult to obtain. Notwithstanding the lessen-
ing importance of the German Public Broadcasting
system, ARD and ZDF still command significant audi-
ence shares during their peak viewing hours (which in the
case of ARD is at 8:00 p.m. and ZDF 7:30-8:00) on
weeknights when the national news (Tagesthenmen and
Tageschau) is broadcast, as well as on Saturday nights
when the most popular TV show in Germany, Wettendas
is shown on ZDF. This is a celebrity talk show with a
game show component and a very popular host, Thomas
Gottschalk. According to a 1990 survey, 49 percent of
West Germans and 70 percent of East Germans watch the
evening news at least five times per week.

In 1985 with the broadcast of SAT-1, satellite televi-
sion became part of the media mix in Germany. While
Kirch owned a large part of all SAT channels, other new
entrants to the satellite market quickly emerged. Two
new all-news channels appeared in 1993, one owned by
Time Warner/CNN and the other, VOX, by Bertelsmann.
By 1996 Kirch had introduced digital satellite TV and at
the turn of the century claimed 2 million subscribers pay-
ing DM55 for service including the necessary decoder.

German radio is losing importance in the twenty-first
century. As noted, only 6 percent of the public get their
news from the 77.8 million radios in Germany. There
were fifty-one AM stations, 767 FM stations, and four
short-wave stations in Germany in 2000, with commer-
cial radio dominating the airwaves. A city the size of
Hamburg might boast over ten commercial radio stations
providing programming for the full spectrum of market
interests. Two German radio corporations, Deutschland-
funk (DLF) and Deutsche Welle (DW), intend to provide

foreign countries with information and as such they are
controlled by federal legislation. DW was founded in
1953 and has a worldwide presence, broadcasting twen-
ty-four hours a day in 29 languages to 210 million people.

ELECTRONIC NEWS MEDIA

An estimated 24 million Germans have access to the
Internet with 625 Internet providers in the country while
at the beginning of 2000, some 176 German newspapers
offered online news. As for the rest of the western world,
it is difficult to assess the impact of its availability in Ger-
many. What generally is known is that 73 percent of users
are under forty years of age, of higher median income and
education level, and usually male; most read online news
from their residence and generally read their local news-
paper. Only 29 percent read their news daily as opposed
to 56 percent who read their print newspaper, and they
read for a shorter time and a more limited range of topics
in the newspaper. For the newspaper the issues are still
ones of familiarity (it was estimated in 1989 that the me-
dian age of reporters in German newsrooms was 50
years) for an aging workforce, financial considerations,
and lack of knowledge on how to market their product.
In the early 2000s use of the print layout seems to be the
normal method. However most German sites keep the
news current and relevant. 

EDUCATION & TRAINING

Media education in Germany constitutes a large por-
tion of the German higher educational system. The cen-
tral registry of degree programs for Germany indicates
that there are only twenty degree programs in Germany
that award a degree in journalism, but in the more general

GERMANY

365WORLD PRESS ENCYCLOPEDIA



areas of media studies and publishing, 184 institutions of
higher education offer some form of program. A student
can obtain either a diploma, equivalent to an undergradu-
ate degree, a Magister or master’s degree equivalency, or
a doctorate or Ph.D.

This trend toward media studies grew particularly in
the 1980s and 1990s. The burgeoning interest resulted in
a large number of graduates with very few positions
available in any one year. For example, a small regional
newspaper or radio station may hire only one or two new
people every year and even the larger national newspa-
pers hire infrequently, making the job market very com-
petitive. This situation is exacerbated by the fact that
many of the publishing houses or larger newspapers have
Volontariat (apprenticeship) programs. While this sys-
tem is not as prevalent in the early 2000s as in the twenti-
eth century, it is still a significant option. Many media
observers note that to obtain a position in the German
media today a doctorate is almost becoming a necessity.

The most prestigious institutions for training journal-
ists are the Munich Journalism School and the Hamburg
Journalism School. Entrance is highly competitive for
both programs, with fewer than one hundred students
graduating from each institution annually. These schools
owe their reputations in large part to loose affiliation with
Süddeutsche Zeitung in Munich and the Axel Springer or-
ganization in Hamburg. It should also be noted that Ger-
man media have been at the forefront of training media
in such areas as investigative journalism, media manage-
ment, and business planning in the newly emerging states
of Central Europe, Russia, and Central Asia.

There are two major professional organizations rep-
resenting journalists. One is Deutscher Journalisten Ver-

band (German Journalists Association, DJV) that calls
itself a trade union. It is not, however, affiliated with
trade union organizations but rather acts as a professional
lobby group. The second organization is the Deutsche
Journalisten Union (German Journalists Union, DUJ), a
member of the German Trade Federation. Both organiza-
tions provide ongoing training for their members, as does
the European Journalism Center, an independent non-
profit training institution. As media boundaries and bor-
ders in Europe become more permeable, the goals of the
EJC become more relevant. EJC goals are: to further the
European dimensions in media outlets; to enhance the
quality of journalistic coverage; to analyze and describe
the European media landscape, and to provide strategic
support for European media. 

In view of the fact that the German Press Council is
made up of both journalist representatives and publishers
representatives, Bundesverband Deutscher Zeitungsverl-
ager (BDZV), should be noted as the representative of
the owners and publishers, while the Verband Deutscher
Zeitschriftenverlager (VDZ) represents the magazine
publishers. Similarly, while not members of the Press
Council, but important as the industry voice in the regula-
tion of the broadcast media, the Verband Privater Rund-
funk und Telekommunikation (VPRT) operates as the
voice of commercial radio and television.

Awards The overall excellence of the German media
has garnered a large number of journalistic awards and
prizes. For example, in 2001, two of the three ‘‘World’s
Best-Designed Newspapers’’ were, for circulation of
175,000 or more, Die Zeit; and for circulation in the
50,000 to 174,999 range, Die Woche.

In 2002 nominated as part of the sixteen finalists in
the ‘‘World’s Best-Designed Newspaper’’ in the 175,000
circulation and above category were Die Welt and the
Berliner Zeitung. They were competing in the final with
such newspapers as The New York Times, the Detroit
Free Press, and the St. Louis Post-Dispatch from the
United States; from Canada The Globe and Mail; and
from England, The Guardian, The Independent, and The
Observer. The winners in the category of 175,000 circu-
lation and above were The Hartford (Conn.) Courant, the
National Post, Ontario, Canada; and Die Welt, from Ber-
lin, Germany. In the same competition Die Woche won
the best newspaper award for the category of 50,000 to
174,999 circulation while Die Zeit won awards for ‘‘other
news’’ and Die Weltspiegel won for its Science and Tech-
nology pages. With thirteen awards Germany received
the largest number of awards of any nation.

SUMMARY

Perhaps the one factor that arises from an examina-
tion of German media is the importance it plays in Ger-

GERMANY

366 WORLD PRESS ENCYCLOPEDIA



man intellectual life and debate. Indeed, German media
is one of the most powerful opinion makers in European,
or indeed world, media for it is a highly analytical and
critical tool that leads to articulation of important sub-
jects. At the beginning of the twenty-first century, Ger-
mans debate about their past, especially under Hitler, and
also turn a critical eye to politicians in their midst. The
early 2000s witness a mood of disillusionment with the
electorate, particularly the disgrace of former Chancellor
Helmut Kohl who allegedly received large amounts of
campaign contributions from industry sources. Critical
analysis is the hallmark of the modern German press. Par-
ticularly at the national level, the outlook for the media
in the twenty-first century is inextricably bound up with
the existence of the public broadcasting networks, both
radio and television. The most fundamental question is
whether there is a role for state subsidized electronic
media in Germany at all or whether full privatization is
necessary or desirable. One problem with public broad-
casting systems is the amount of investment needed for
both new technologies and programming, a cost that is
usually not borne by license fees or state budgets that are
increasingly looking to be reduced rather than increased.
In order to raise this kind of money, public broadcasting
stations need to become more commercial or more reve-
nue oriented and in order to do that, they must emulate
the existing commercial operations. In the early 2000s,
advertising provides roughly one-third of television reve-
nues and one-fourth of radio revenues. If public broad-
casting stations are to become more financially viable,
this proportion must surely increase. They must now find
a new niche in an increasingly commercial media.

At the international or global level, much like in the
rest of the western world, the mission of the German
media is to embrace the phenomenon of globalization.
The late 1990s saw the growth of large media conglomer-
ates, of which Germany had a significant number. These
conglomerates embarked upon a strategy of vertical and
horizontal integration marked by convergence of tele-
communication and information technology and in par-
ticular the integration of print media, broadcast media,
and the Internet. By the year 2002 as the stock market
was reflecting increasing difficulty and excessive cost in
achieving that convergence, the wisdom of such conver-
gence was being reexamined. With the importance of
large media conglomerates to Germany, any strategic
miscalculation could have a significant impact on Ger-
man economy as a whole. Thus, the outlook for the twen-
ty-first century must be one of guarded optimism, fuelled
by the incredible success story of the past sixty years but
possibly tempered by the structural difficulties and rigidi-
ties that once made the economic miracle happen.

SIGNIFICANT DATES

The most significant highlights of press history dur-
ing the past ten years have been the requirements within
the media to integrate the former East Germany into the
federal system of media operation.

• October 3, 1990: The two Germanys are reunited
under the Constitution of the United German Peo-
ples.

• 1990: The German constitution or ‘‘Basic Law’’
(Grundgesetz) is amended by the Unification Treaty
to include the former East German Länder on August
31 and by Federal Statute on September 23.

• 1990: National framework of regulations between
Länder (Medienstaatsvertrag) is extended to new
Länder which join the federal republic under reunifi-
cation. This action is completed in 1991.

• 1994: On February 23, the Public Principals of the
German Press Council are updated.

• 1996: Digital television arrives in Germany.

BIBLIOGRAPHY

Eggleston, Roland. ‘‘Germany: Complex Press Regula-
tions Attempt to Divide Public, Private Spheres,’’ Radio
Free Europe and Free Liberty (May 1998). Available at
http://www.rferl.org/nca/features/1998/05/
f.ru.980527114711.html. 

Embassy of the Federal Republic of Germany. ‘‘Germa-
ny Info.’’ Available at http://www.germany-info.org.

Esser, Frank. ‘‘Editorial structures and Work Principals
in British and German Newsrooms,’’ European Journal
of Communication, vol. 13, issue 3 (September 1998):
375.

———. ‘‘Tabloidization of News: A Comparative Anal-
ysis of Anglo-American and German Press Journalism,’’
European Journal of Communication, vol. 14, issue 3
(September 1999): 291.

The European Journalism Center. ‘‘European Media
Landscape.’’ Available at http://www.ejc.nl.

German Culture. ‘‘Newspapers in Germany’’ and
‘‘Radio and Television in Germany.’’ Available at http://
www.germanculture.com. 

‘‘Grundgesetz : Basic Law (German Constitution).’’
Available at http://www.library.byu.edu.

Ketupa Net Profiles. ‘‘Axel Springer—Profile’’ and
‘‘Bertelsmann—Profile.’’ Available at http://
www.ketupa.net.

Kidon Media Center. ‘‘Newspapers and Other Media
Sources from Germany.’’ Available at http://
www.kidon.com.

GERMANY

367WORLD PRESS ENCYCLOPEDIA



Neuberger, C., J. Tonnemacher, M. Biebl, and A. Duck.
‘‘Online: The Future of Newspapers? Germany’s Dailies
on the World Wide Web.’’ Available at http://
www.ascusc.org/jcmc/vol4/issue1/neuberger.html.

—Richard W. Benfield

GHANA

BASIC DATA

Official Country Name: Republic of Ghana

Region (Map name): Africa

Population: 19,894,014

Language(s): English (official),
African languages

Literacy rate: 64.5%

Area: 238,540 sq km

GDP: 5,190 (US$ millions)

Number of Television
Stations: 11

Number of Television Sets: 1,730,000

Television Sets per 1,000: 87.0

Number of Radio Stations: 21

Number of Radio
Receivers: 4,400,000

Radio Receivers per 1,000: 221.2

Number of Individuals with
Computers: 60,000

Computers per 1,000: 3.0

Number of Individuals with
Internet Access: 30,000

Internet Access per 1,000: 1.5

BACKGROUND & GENERAL

CHARACTERISTICS

Ghana has a vibrant press that plays a key role in po-
litical discourse, national identity, and popular culture.
Emerging in the nineteenth century, the news media have
given voice to popular campaigns for independence, na-
tional unity, development, and democracy throughout the
twentieth century, establishing a distinguished history of
political activism for Ghanaian journalism.

The first newspaper, The Gold Coast Gazette and
Commercial Intelligencer, was published from 1822-25
by Sir Charles MacCarthy, governor of the British Gold
Coast settlements. As a semi-official organ of the colo-
nial government, the central goal of this Cape Coast
newspaper was to provide information to European mer-
chants and civil servants in the colony. Recognizing the
growing number of mission-educated Africans in the
Gold Coast, the paper also aimed at promoting literacy,
encouraging rural development, and quelling the political
aspirations of this class of native elites by securing their
loyalty and conformity with the colonial system. 

The appropriation of print media by local African
elites began in mid-century with the publication of The
Accra Herald by Charles Bannerman, son of a British
lieutenant governor and a princess from the Asante royal
family. Handwritten like MacCarthy‘s former colonial
paper, The Accra Herald was circulated to some 300 sub-
scribers, two-thirds of them African. Enduring for 16
years, the success of Bannerman‘s paper stimulated a
proliferation of African-owned newspapers in the late
nineteenth century, among them Gold Coast Times, West-
ern Echo, Gold Coast Assize, Gold Coast News, Gold
Coast Aborigines, Gold Coast Chronicle, Gold Coast
People, Gold Coast Independent, and Gold Coast Ex-
press. 

Historians of the Gold Coast press tend to explain the
indigenous enthusiasm for newspapers in terms of an
overall strategy by native elites to gain political power.
The early Gold Coast weeklies were critical of the colo-
nial government, denouncing specific officials and op-
posing policies. While the editorial positions of these
papers expressed an adversarial stance, the erudite En-
glish and ostentatious vocabulary so common to journal-
ism in this period indicates a more complex and
attenuated political desire to establish an exclusive class
identity as African elites while striking up a gentlemanly
conversation with British officials over conditions in the
colony. With occasional exceptions, the British adopted
a comparatively tolerant approach to the local press in the
Gold Coast, as in other non-settler colonies, colonial ter-
ritories that had no substantial population of European
settlers. Discussing British policy in non-settler colonies,
author Gunilla Faringer points out in Press Freedom in
Africa that ‘‘the colonizers were more concerned with es-
tablishing trade bases and making a profit than with exer-
cising political domination.‘‘

Frustrated in their attempts at exercising political
power within the colonial order, indigenous elites be-
came increasingly opposed to colonial authority in the
early twentieth century. The gentlemanly dialogue of
nineteenth century newspapers transformed into full-
blown anticolonial protest in the newspapers of the

GHANA

368 WORLD PRESS ENCYCLOPEDIA


