
Business, Bribery and the Broadsheets:
Researching Companies and Industry with  
The Daily Telegraph
       — Dr. James Nye, King’s College London

Introduction
Digitised newspapers have become vital tools for historians. 
The availability of searchable online journalism, stretching back 
centuries, greatly enhances research possibilities, offering  
faster and wider access to contemporary accounts or reporting 
of any given event. To be more confident about the modern  
story we weave together from historic journalistic gobbets, 
there is also now the chance to compare and contrast material 
across different newspapers. This is important, since  
newspapers, like any source, whether interview, diary or 
pamphlet, betray an authorial bias. Journalists are mocked for 
their laziness, swallowing material provided to them, and this is 
visible in vast swathes of corporate reporting over a century and 
half, which frequently simply reproduces material generated by 
the company in question. Since individuals have generally only 
in recent decades employed their own publicists, it used to be 
the case that journalists had to do more of their own legwork 
to uncover personal stories. Not so in the case of companies, 
which well back into the nineteenth century were adept in 
the process of pre-printing reports and speeches from their 
chairmen and directors, which were conveniently available to 
those attending annual general meetings. For that reason, a 
concordance of reports assembled from The Times, The Financial 
Times and The Daily Telegraph covering a shareholders’ meeting 
of a well-known company, would probably offer columns of near 
identical prose.

There is a suspicion, and it can only be highly speculative, that 
many journalists did not stay for the duration of many of the 
shareholders’ meetings on which they reported each day.  
Slipping in, securing the report and slipping out again,  
supplied sufficient copy. We can be surer that journalists were 
indeed present and taking notes on those occasions where we 
find detailed reporting of the questions from the floor at an  
annual general meeting, when these offered newsworthy  
material – were there large losses for example, or some other 
scandalous revelations, provoking shouts from the floor?  
Was there a ribald or rude remark, provoking the inclusion of 
[laughter] or [sensation] in a report? It is helpful in these cases 
to see the reporting across several newspapers, since each  
journalist might record something different – a composite  
picture is reasonably likely to be much better than one that 
relies solely on The Times, however much it might be regarded 
as the principal paper of record.

The Daily Telegraph  
and the company promoter
The Daily Telegraph offers important source material for  
understanding better the company promoter in late Victorian 
and Edwardian city life.1 These individual entrepreneurs were 
the precursors of two modern capital markets institutions: the 
investment bank and the private equity fund. The promoter  
fulfilled a role taken today by the investment bank in  
equity-raising, acting as the nexus for securing the professional 
services of key players (accountants, lawyers, brokers,  
underwriters and so forth). I explored the origins of the  

1  James Nye, The Company Promoter in London 1877–1914 (unpublished PhD thesis, King’s College London, 2011).

1Find out more about The Telegraph Historical Archive, 1855-2000 at gale.cengage.co.uk/telegraph

http://gale.cengage.co.uk/telegraph


promoter against the backdrop of the development of limited 
liability companies, describing the standard methodology for 
an approach to the market, the benefits to the city and also 
the price paid by many individual bankrupts. In looking at the 
fine detail of the promotion process, the only major newspaper 
to offer any record of the costs involved in publicising a new 
capital markets issue of debt or equity was The Daily Telegraph, 
and I am indebted to its archivist for help in locating original 
rate cards.

Yet the company promoter has always enjoyed a remarkably 
poor reputation, easily explained at first glance as a result of the 
most famous of them nearly always ending up in jail, or certainly 
tainted by scandal. But was the reputation cemented by the 
high profile scandal makers really justified for the whole breed? 
The press was vitally important in the establishment of that 
reputation. More than that, important elements of the financial 
press (largely a financial gutter press) existed in an unhealthy 
symbiotic relationship with the promoter. As I have argued  
elsewhere, the boundaries we might expect to exist between 
city entrepreneurs, and the press reporters who covered their 
activities, frequently did not exist. Important city editors and 
their journalists became promoters, and promoters in turn 
established newspapers, both to enhance their own promotions 
and to rubbish the competition. A mutually destructive arms 
race of knocking copy meant the promoter/press combine  
rarely talked itself up – instead it talked itself down – helping  
to cement a negative reputation.2 

Ernest Terah Hooley – an  
‘adventurous spirit’ 3

Hooley, one of the most prolific and perhaps infamous of all 
the great promoters was the subject of a quite marvellous and 
astonishingly revealing interview conducted by a Daily Telegraph 
writer. At his sensational bankruptcy hearing in 1898, Hooley 
caused an immense stir by revealing the details of his  
arrangements with his ‘guinea-pigs’ – the directors he had 
placed on the boards of companies whose flotations he  
arranged, and who were therefore in his pocket. 

For example, he revealed that he had paid Earl de la Warr 
£25,000 (the equivalent of £2.3m in 2010), which caused a  
general scandal and acute embarrassment for the nobleman 
in particular. Of topical interest were the revelations about 
Hooley’s dealings with the newspapers. A small sample from 
The Daily Telegraph’s report of his examination gives a flavour:

 

Extract from ‘Bankruptcy of Mr Hooley’,  
The Daily Telegraph, 28 July 1898 

2  �James Nye, ‘Boom, crisis, bust: speculators, promoters and journalists in the City 1880–1914’, in Steve Schifferes and Richard Roberts (eds)  
Soothsayers of Doom: the Media and Financial Crises (London: Routledge, September 2014).

3  �Hooley described the best known (and infamous) promoters as ‘the more adventurous spirits’ in his biography; E. T. Hooley, Hooley’s Confessions  
(London: Simpkin, Marshall, Hamilton, Kent & Co., 1925), p. 238.

Business, Bribery and the Broadsheets:
Researching Companies and Industry with  

The Daily Telegraph

2Find out more about The Telegraph Historical Archive, 1855-2000 at gale.cengage.co.uk/telegraph

http://gale.cengage.co.uk/telegraph


4  �The Daily Telegraph (28 July 1898), p. 5; compare The Times (28 July 1898), p. 14; Financial Times, (28 July 1898), p. 5. I am indebted to  
George Newkey-Burden of The Daily Telegraph for locating his paper’s account. 

Business, Bribery and the Broadsheets:
Researching Companies and Industry with  

The Daily Telegraph

[The Official Receiver] Who is Mr Finch Hatton?

[Hooley] Brother of Lord Winchilsea. He was introduced  
to arrange with the evening papers not to pull the company 
to pieces. (Laughter)

[The Official Receiver] On the counterfoil of the cheque you 
have written ‘For quieting papers generally on pneumatics’. 
(Laughter) Can you name any of the papers?

[Hooley] He used to bring a list with the amounts required 
against them. The amounts varied from £25 to £100. One  
of those lists will be among my papers.

[The Official Receiver] What was this second payment of 
£2,000 to T.H. Davis?

[Hooley] For the same purpose.

[The Official Receiver] On the counterfoil you have  
‘To square papers’. Can you name any of those papers?

[Hooley] The Pall Mall was one, The Financial Post another.4 

Hooley’s interrogation continued for column after column. 
One of the more scandalous revelations was the inclusion of 
Tower Hamlets MP and Financial News editor, Harry Marks, 
among the names to whom Hooley had paid substantial sums. 
The reason the Official Receiver was in a position to ask such 
unusually leading questions of Hooley is that the debtor had 
already effectively spilled the beans. He had decided as a public 
relations exercise to make a clean breast of his activities and, in 
an exclusive interview with The Daily Telegraph’s special  
correspondent six weeks earlier, had discussed the general  
necessity for bribery, and in particular in relation to the press:

 
Extract from ‘Mr. Hooley’s Affairs’,  
The Daily Telegraph, 13 June 1898 

3Find out more about The Telegraph Historical Archive, 1855-2000 at gale.cengage.co.uk/telegraph

http://gale.cengage.co.uk/telegraph


5  The Daily Telegraph (13 June 1898), p. 9.
6  E. T. Hooley, Hooley’s Confessions (London: Simpkin, Marshall, Hamilton, Kent & Co., 1925), p. 161; £500 is an enormous sum in the context.
7  The Times (28 July 1898), p. 14; The Financial Times (28 July 1898), p. 5.
8  James Nye, A Long Time in Making: The History of Smiths (OUP: Oxford, 2014).

Business, Bribery and the Broadsheets:
Researching Companies and Industry with  

The Daily Telegraph

[Telegraph] Mr Hooley, can you explain this? I have heard 
people say that a weak point in your explanation is that you 
consented at all to pay what you call blackmail.

[Hooley] Well, show me any company promoter who does 
not. There is not one in the City who does not have to 
submit to the system. They make you pay according to 
the profit you are receiving. The profit is very well known. 
According to his profits so the promoter has to pay the 
blackmailer.

[Telegraph] Then it is the system of sharing profits which is 
in vogue?

[Hooley] With this difference. Though the promoter may 
make a loss, the blackmailer gets his cash down in advance. 
I am referring to the gutter press.

[Telegraph] You did not pay blackmail that these papers 
should disseminate lies to mislead the public, did you?

[Hooley] No; that they should not tell lies about me.  
I venture to say most emphatically that, however genuine 
the company, if these men were not paid they would make 
an attack upon it.5 

He was even more candid when it came to his autobiography, 
written a quarter of a century later, after the third of his four 
bankruptcies, and fresh from prison for fraud:

At the time I was promoting dozens of companies, and 
when everything depended upon favourable criticism 
by the financial writers, I spent a small fortune in paying 
hush-money to people who had it in their power to do me 
harm. There was a financial paper […] which printed articles 
concerning my numerous companies. They never saw the 
light of day, for the simple reason that one of the people 
connected with the paper would come along to the  
Midland Grand [Hooley’s HQ] and get £500 for  
suppressing the article.6 

The promoters offer good evidence of the need to consult 
several newspapers to develop a greater degree of confidence 
in press reporting. Indeed, the detailed reporting of Hooley’s 
bankruptcy hearing offers a good example. Although all of  
the major newspapers reported the hearing, they differed  
considerably; The Times’s ran to just 2,800 words, while  
The Financial Times’ coverage stretched to 11,800.7 The Daily 
Telegraph’s account totalled 8,650 words, on the surface of it 
offering less information than The Financial Times. Not so,  
since a close comparison of the two offers myriad subtle  
differences, and any valid modern account would certainly  
benefit from the inclusion of The Daily Telegraph in its  
coverage, alongside material digitised earlier.

Smiths Group and its most famous son
Smiths Group is a modern engineering company, with  
23,000 staff, represented round the globe, and listed among 
the hundred largest companies on London’s Stock Exchange. 
In 2014 it celebrated a century on the exchange, having floated 
a month before the Great War broke out, as S. Smith & Son 
(Motor Accessories) Ltd. The anniversary was an ideal time to 
publish a corporate history.8 This tells the story of the century 
and a half of growth of a modern conglomerate that for much of 
its life enjoyed ‘household name’ status for clocks, watches, car 
instruments and many other products.

Critical to any such history are the key individuals who shape 
and craft the corporate story, but since even the managerial 
elite of a major corporation are rarely public figures in their own 
right (with notable modern exceptions), teasing out the story of 
such people can be challenging, especially if they are long dead, 
and there is little or no ability to interview contemporaries.

The Daily Telegraph took an interest in Sir Allan Gordon-Smith 
(1881–1951) over a number of years, keeping one of its ‘clippings 
files’ on him. He was easily the most significant character for 
more than a quarter of the company’s history, effectively  
CEO from 1904 to 1951, and therefore the obvious target for 
concerted research effort. Since so much of corporate life 
depends on networking, it is easy to speculate that any given 
executive might enjoy a better relationship with one  

4Find out more about The Telegraph Historical Archive, 1855-2000 at gale.cengage.co.uk/telegraph

http://gale.cengage.co.uk/telegraph


9  �  The Daily Telegraph, supplement (7 November 1938), p. IX.
10   The Daily Telegraph (28 May 1940).
11  The Daily Telegraph (6 June 1942).

Business, Bribery and the Broadsheets:
Researching Companies and Industry with  

The Daily Telegraph

newspaper, rather than another. In the case of Gordon Smith 
(his name until he hyphenated it on his knighthood in 1939), 
The Daily Telegraph reported on both his public and private life 
over several decades, and many small details gleaned from its 
coverage assist the creation of a rounded picture.

Gordon Smith – in the public service
Having built a motor accessories business from nothing,  
beginning in 1904, and diversifying post-Great War, Gordon 
Smith had by the 1930s achieved a long-held ambition to revive 
the British clock making industry, which had been allowed to die 
away decades earlier in the face of international competition.

The Daily Telegraph offered an outlet for Gordon Smith to  
press strongly a national argument for support for the new  
industry, in particular putting together a large supplement in 
1938, allowing the showcasing of a fledgling British industry.  
The Astronomer Royal (well-known to Smiths and supportive) 
offered an article on Greenwich Mean Time, while Gordon 
Smith offered a thousand word article entitled ‘Clocks Just as 
British as Greenwich’.9 This rehearsed the history of the loss of 
clock making in the UK, which, given his closeness to the  
authorities and his involvement in the preparation for war,  
Gordon Smith knew meant a lack of general light industrial 
capacity that could be converted to war ends (making fuses and 
the like). He told a stirring story of the revival underway and 
the steps he and his company had taken during the 1930s, and 
urged patriotic support for the industry – if Britain needed more 
industry which (as he makes clear) could be turned ‘to the  
production of wartime supplies’, then ‘the remedy for this  
situation lies in the hands of the British purchaser’.

Shortly into the war, the newly knighted Sir Allan Gordon-Smith 
was seconded into the Ministry of Aircraft Production (MAP) as 
an assistant first to Beaverbrook, and then to Moore-Brabazon, 
Llewellin and finally Stafford Cripps, with whom he struck up a 
close relationship. While Gordon-Smith’s involvement in MAP 
was widely known at the time and reported on later (in general 
terms), it is remarkably difficult to find the finer details of his 

various appointments in official documents – certainly not 
without weeks of trawling through material at Kew. Yet The Daily 
Telegraph kept an eye out for him. Thus it is possible to unearth 
his selection by Beaverbrook in May 1940 for ‘an emergency 
committee with full authority to deal with the production of 
aircraft equipment’.10 Likewise, it was only The Daily Telegraph 
that noted in 1942 his appointment to a new ‘Central  
Committee to handle administrative details and ensure close 
co-ordination in the Ministry of Production’s scheme of regional 
boards’.11 These may have been seemingly innocuous  
appointments, but Gordon-Smith was an important driver in 
ensuring the delivery of bombers to support the RAF campaign.

Gordon-Smith in the service  
of S. Smith & Son
In trying to capture the essence of this important industrialist, 
it is essential to go beyond the boardroom and the Ministry. 
Many accounts make clear Gordon-Smith was a character, a 
bon-viveur, larger than life. It was also clear that the esprit de 
corps of Smiths as a large managerial enterprise was largely set 
from the top – that the character of the CEO influenced the 
entire organisation. In trying to unravel what that character was, 
and what may have played a role in shaping it, Gordon-Smith’s 
school record is revealing. He was a superb sportsman, and  
intensely competitive. Evidence for ways in which this  
expressed itself in later life can also be found in  
The Daily Telegraph.

Gordon-Smith was successful and rewarded himself handsomely 
for his efforts on Smiths’ behalf. In the 1920s, he bought  
greyhounds and enjoyed marked success in the Waterloo Cup. 
In the 1930s, he elevated the stakes with racehorses – his first 
horse, Fearless Fox, was placed in the St Leger in September 
1936, went on to win the Ascot Gold Vase in June 1937, and then 
the Goodwood Cup in July of the same year. Until just after the 
war he lived in Sussex, at Walhurst Manor, a remarkable  
Elizabethan house notable for its billiard-room covered in 
mounted stags’ heads from the annual shoot in Scotland,  

5Find out more about The Telegraph Historical Archive, 1855-2000 at gale.cengage.co.uk/telegraph

http://gale.cengage.co.uk/telegraph


12  The Daily Telegraph (24 January 1945).
13  �The Daily Telegraph (22 July 1948).
14  �The Daily Telegraph (26 April 1951).

Business, Bribery and the Broadsheets:
Researching Companies and Industry with  

The Daily Telegraph

and fine stabling for the horses – among them Navigator’s  
Delight. The Daily Telegraph was the only paper among the major  
broadsheets to notice this purchase, still months before the 
Second World War ended – Gordon-Smith paid 2,700 guineas  
at Newmarket.12 Continuing to chart his progress, it was only 
The Daily Telegraph that noted Gordon-Smith’s election as a 
Goodwood Steward in 1948, and his establishment of the  
Molecomb Stud on the Goodwood Estate.13 His continued  
annual campaign towards the 1950 Grand National with  
Cloncarrig was also charted in great detail in the paper.

Having burned through the 1930s and 1940s in a heady mix of 
racehorses, country house life, Scottish shoots, champagne, 
cognac and cigars, Gordon-Smith lived life to the full. He had 
clearly made the most of the substantial earnings he had gained 
from four decades at the head of Smiths Group. Following his 
death in early 1951, it was The Daily Telegraph that, typically, was 
responsible for looking a little deeper into his affairs. The gross 
value of Gordon-Smith’s estate, at £60,260 (2010: 1.5m), was not 
particularly noteworthy in relative terms given the amounts he 
earned. But the net amount proved was just £464, which must 
have caused many eyebrows to be raised. The Daily Telegraph 
was the only paper to offer any comment, and despite its best 
efforts, it could only report that ‘his solicitors refused yesterday 
to make any statement on the liabilities’, before continuing to 
catalogue rather pointedly, and in some detail, the sort of  
dividends and income Gordon-Smith might have enjoyed.14  
A life lived at full throttle left the tank empty at the end. 

The broad picture that emerged of Allan Gordon-Smith was  
a composite drawn from many sources, including personal  
recollection, board minutes, official statements, as well as  
newspaper reports and comment. Without the small personal 
details largely found in The Daily Telegraph, such important clues 
to the man’s character, an assessment of the corporate ethos he 
was central in forming, would have been incomplete. 

Conclusion 
The limited examples I have outlined here offer strong  
evidence for the value of adding another major broadsheet to 
the armoury of digitised newspapers to which the historian has 
recourse. As outlined above, The Daily Telegraph can offer much 
as a corroborative source: the distinctly different treatment by 
newspaper editors and columnists of their friends or foes  
emphasises the need to look at several of the major newspapers 
to construct a balanced picture of a story. Yet the newspaper 
can also offer new and unexpected material. The ability to  
discover this (often exclusive) content, such as the Hooley  
interview, or to trace a particular personality or theme, like 
Allan Gordon-Smith and the revival of British clock and  
watchmaking, will be a significant boon to the historian. Such 
coverage would never have been found in any realistic attempt 
at a physical search of the newspaper, but can now be  
discovered relatively easily using thematic searches and other 
digital search methodologies. Scholars have long called for the 
addition of The Daily Telegraph to the digital canon, and its  
arrival is extraordinarily welcome.

Suggested Further Reading:
George Robb, White-Collar Crime in Modern England: Financial 
Fraud and Business Morality, 1845–1929 (CUP: Cambridge, 2002).

David Kynaston, The City of London, vol. II, ‘The Golden Years’ 
(London: Pimlico, 1996).

James Nye, A Long Time in Making: The History of Smiths  
(OUP: Oxford, 2014).

— �The Company Promoter in London 1877–1914 (unpublished  
PhD thesis, King’s College London, 2011).

— �‘Boom, crisis, bust: speculators, promoters and journalists in 
the City 1880–1914’, in Steve Schifferes and Richard Roberts 
(eds) Soothsayers of Doom: The Media and Financial Crises 
(London: Routledge, September 2014).

6Find out more about The Telegraph Historical Archive, 1855-2000 at gale.cengage.co.uk/telegraph

©2016. Gale, a part of Cengage Learning, is a registered trademark used herein under license. 

http://gale.cengage.co.uk/telegraph

