~% GALE

1 & CENGAGE Learning

The Story of The Daily Telegraph

A\

Introduction

‘A leading newspaper ... must present to its readers a daily
conspectus of the news of the world, and it must present
it in its most attractive form. ... It is the practice of The
Daily Telegraph to serve up honest, unadulterated news. ...
Though prompt, if occasion requires, to criticise with can-
dour, The Daily Telegraph is entirely free from all social or
religious bias. It expresses its political opinions vigorously
but fairly, and is ready to weigh and make allowance for the
best arguments of the other side. It dislikes, as it distrusts,
extremes. It is loyal to King and Country, to Constitutional
Monarchy and Democracy, and it loves liberty as it loathes
licence.”’

J.B. Firth, a columnist on the paper from 1897 to 1943, summed
up The Daily Telegraph thus in 1937, to introduce loyal Morning
Post readers who had seen their newspaper taken over and
swallowed up by this 83-years’-younger upstart, but it is as good
a statement of The Daily Telegraph’s overarching policy over the
years as has been in the paper since its launch on 29 June, 1855.
It may not have quite have lived up to these aims throughout
this period, but from unprepossessing beginnings it established
itself as Britain’s best-selling quality newspaper and has continued
to hold on to that crown for many years despite numerous
vicissitudes, whilst proving itself, despite its somewhat fusty
reputation, as quite an innovative title.

' The Daily Telegraph, 1 October, 1937.
2 The Daily Telegraph, 29 June, 1855.

Find out more about The Telegraph Historical Archive, 1855-2000 at gale.cengage.co.uk/telegraph

Compiling a history of The Daily Telegraph has never been an
easy task, as quite surprisingly for a newspaper of its image
and reputation it has not kept too much material from its own
history. As the 4th Lord Burnham, a general manager whose
great-grandfather, grandfather and uncle ran the paper for
71years, observed when writing a history of the paper for its
centenary: ‘The Daily Telegraph may have broken records,
certainly it kept none’, which hardly helped his cause, and
little has changed 60 years on. Nevertheless, enough does
survive to enable a story of the paper to be told.

Early Days

It all began with a man with a grudge. Colonel Arthur
Burroughes Sleigh was a Canadian-born army officer and
writer who for reasons lost to the mists of time pursued a
vendetta against the Duke of Cambridge, cousin of Queen
Victoria and destined to be the army’s Commander-in-Chief.
The Daily Telegraph and Courier, as it was originally called, was
launched as a vehicle for this vendetta, not that Sleigh
advertised this fact, the paper proclaiming in its debut issue
that it was extending to ‘this country the benefit of a cheap
and good Daily Press’, and, moreover, a press which was ‘the
safeguard of the Throne, the improver of morality, and the
guardian of the subject’.? The Crimean War would unsurprisingly
dominate the initial coverage of the paper, and in its second
day of existence news came through of the death of the
Army’s commander in the Crimea, Lord Raglan, leading to the
publication of a special afternoon edition, setting a trend for
major events that would continue over the years.

- ASOL R - T RN

SR



http://gale.cengage.co.uk/telegraph

/

The Story of The Daily Telegraph

A\

Why the name The Daily Telegraph and Courier? Well, as the first
issue spelled out, news came into the paper’s offices by means
of the recently-invented electric telegraph, and came out via
courier to find its way into the nation’s living rooms.

Telegraph & Cunrirr,

N &1

An early masthead from the newspaper, with the inclusion
of ‘& Courier’ in the title, 1July, 1855

Taking advantage of the repeal of Newspaper Stamp Duty that
came into effect on 1 July, 1855, Sleigh priced his paper at 2d,
cheaper than any of the other London morning newspapers.
However, the state of Sleigh’s finances and a lack of revenue
meant that he had problems paying the printing bills, and
needed help. Enter printer Joseph Moses Levy, manager and
printer of The Sunday Times, who provided the necessary

capital to keep the newspaper afloat six weeks after it had
been founded. Legend would have it that at this point Sleigh
departed the scene and Levy took control, and it was not until
The Daily Telegraph vacated its Fleet Street offices in 1987 that
documents were discovered which disproved this theory.
Sleigh’s involvement continued until February 1857 with Levy
becoming more influential, first as Business Manager and then
in a 50/50 partnership, until a payment of £2000 bought Sleigh
out and left Levy in sole control. By then he had lost a court
case over the purchase of The Sunday Times and it would seem
decided to concentrate on The Daily Telegraph, but it was not the
last time the two papers would be entwined in the shape

of common management.

Soon after Levy’s first involvement came the dramatic decision
to drop the cover price, although it is not known who actually
decided to make this radical step. On 17 September, 1855, The
Daily Telegraph became the country’s first penny newspaper.

It proved a canny move, making the paper affordable and
meeting the need of a public whose literacy was steadily
increasing, and with it a curiosity about the world at large. The
paper thus reconfigured itself as the paper for an aspirant and
growing middle class, expanding itself from just news to cover

literature, drama, music, sport, and the latest advances in
science, something which distinguished it from most of its
loftier peers. It also established offices abroad to bring back
news from foreign parts, starting quite early with Paris, and
then Toronto, leaving it well-placed to respond when the
introduction of the telegraph system around the world enabled
speedy transmission of articles. Such wide-ranging foci even led
to the sponsoring of expeditions in the 1870s. First came British
Museum curator George Smith’s expedition to find cuneiform
tablets in the ruins of Nineveh, and then, in co-operation with
The New York Herald, Henry Morton Stanley’s exploration of the
Congo. A number of subsequent expeditions, such as attempts
to fly an airship across the Atlantic or climbing Mount Everest
would follow over the next six decades.

Circulation steadily grew as the paper found its voice, from

the first official figure of 27,000 in January 1856, to 141,662 in
December 1861. An issue containing a special supplement for
the arrival of Princess Alexandra of Denmark in England prior to
her marriage to the Prince of Wales (later Edward VII) in March
1863 sold a then world-record figure of 205,884 copies. By 1865
it was confident enough to advertise the fact that it had the
largest circulation of any newspaper in the world, and the fact
that nobody chose to gainsay this claim was enough to justify
what might have been hyperbole. However, by the time another
decade had passed there was little doubt of its claim, with an
average circulation of 242,215 by 1877.

LARGEST CIRCULATION IN THE
VrORLD. |

THE SALE OF |
THE DAILY TELEGRAPH

ANOUSATY 7O AN AVEMAOE WHICM, ¥ TisThl, |
WiILL siow AN |

EXCESSor HALF A MILLION

COPIES WEEKLY
OVER ANY OTHER MOKNING PAPER.

The Telegraph was proud to claim its status as the largest-selling
newspaper in the world, 1 January, 1886

Find out more about The Telegraph Historical Archive, 1855-2000 at gale.cengage.co.uk/telegraph 2


http://gale.cengage.co.uk/telegraph

/

The Story of The Daily Telegraph

A\

The Later Victorian Era

In its early days the paper was on the centre-left of the
political spectrum, confident enough to attack British
institutions if it felt the necessity (although given Colonel
Sleigh’s aims in founding the paper perhaps this should not be
too surprising) and decidedly behind the Liberal Party, even
coining the term ‘the People’s William’ for Liberal titan William
Gladstone. However, the 1870s saw its opinions diverge from
those of Gladstone, and a growing admiration for his arch-rival
Benjamin Disraeli saw the paper ‘cross the floor’ into the arms
of the Conservatives. It has been decidedly on the ‘right’ ever
since, even refusing to use the terms ‘Liberal’ and ‘Labour’ for
many years when referring to those political parties, preferring
‘Radical’ and ‘Socialist’ instead.

Under Levy The Daily Telegraph developed its editorial structure,
with the newspaper’s proprietor as its Editor-in-Chief, and an
Editor working under him nominally responsible for the paper’s
content. The first man to hold this post, Alfred Bate Richards,
lasted just a few months, but the lengthy tenures of his
successors Thornton Leigh Hunt (1856-1873) and Edwin Arnold
(1873-1900) helped give the paper an editorial stability. Hunt
was the son of a Romantic poet and essayist with a long career
in radical journalism, while Arnold was an Oxford graduate,
poet and former school principal in India. Indeed, numerous

of the newspaper’s editorial staff had some claim to academic
or literary pretension, another facet which enabled The Daily
Telegraph to adopt a distinctive tone. Other notables in the
first 50 years were drama critic Clement Scott, who decided to
broaden play reviews from mere reports to something livelier
and more picturesque, and war correspondent Bennet Burleigh,
one of the greatest of his breed. The most significant figure,
though, was the bombastic, larger-than-life George Augustus
Sala, a polymath who could turn his hand to just about any
subject. In one famous incident, he ignored the request for him
to produce an article about fish prices at Billingsgate, preferring
instead to travel to St Petersburg to report on the situation
there in the wake of the assassination of Tsar Alexander II!

Yet despite the employment of such colourful characters, the
newspaper remained true to its readers, realising that the
public particularly liked crime and scandal. There was plenty of
both in its pages during the Victorian era. Indeed, there was an
abundance of this type of content at times - take the case of
Percy Lefroy Mapleton in 1881, who killed a man on the London
to Brighton train. This case is notable in The Daily Telegraph’s
history for its publication of a drawing of Lefroy when he was
an on-the-run suspect, the first image to be published in the
newspaper. If you took just the articles about the case in the
newspaper and put them together you'd get a book the size

of a lengthy novel.

But neither was The Daily Telegraph afraid to dip into more
public-interest campaigns either. Hence in 1882 it ran an
ultimately unsuccessful campaign to stop the sale of London
Zoo'’s popular elephant Jumbo to Phineas T. Barnham’s circus.
It also frequently generated debates in its columns - the ‘Is
Marriage a Failure?’ debate in 1888 proving particularly notable.
It was also keen to show a charitable side to itself and its readers,
launching an appeal fund in 1862 to help the Lancashire cotton
workers starved by the American Civil War. In so doing, the
newspaper inaugurated a tradition which survives to this day
(albeit in the form now of an annual Christmas appeal), a
tradition which has proved remarkably wide-ranging.

W.G. Grace’s 100th century, an RNLI boathouse in Eastbourne
in memory of a murdered actor, a statue in honour of World
War | nurse Edith Cavell, and the preservation of Sulgrave
Manor, ancestral home of George Washington, being just four
cases in point. Add in the likes of hosting 30,000 children in
Hyde Park to celebrate Queen Victoria’s Golden Jubilee and
you have a newspaper which could use its wide readership

as a force for good.

Fall and Rise Again as New Owners
Take Over

The Daily Telegraph had gone from strength to strength over

its first five decades, but by the turn of the twentieth century
new rivals had been launched, such as The Daily Mail in 1896 and
The Daily Express in 1900, both of which were aimed squarely

Find out more about The Telegraph Historical Archive, 1855-2000 at gale.cengage.co.uk/telegraph 3


http://gale.cengage.co.uk/telegraph

—

The Story of The Daily Telegraph

A\

at The Daily Telegraph’s middle-class readership. The paper was
resting on its laurels, and was either unable or unwilling to
square up to the challenges posed by its new competitors. Its
management was ageing; Edward Levy-Lawson, who succeeded
his uncle as Editor-in-Chief on the latter’s death in 1888, had
been ennobled as Lord Burnham, but was more interested in
his country estate as he entered his eighth decade in 1903.

He passed effective control over to his son Harry Lawson the
following year. Le Sage, who succeeded Arnold in 1900, was
more interested in notching up six decades at the paper
(which he would achieve in 1923) than moving the paper on.

There had, nonetheless, still been innovations during this
period. A Sunday Daily Telegraph had been launched in 1899,
which had ultimately felt the force of a societal wrath of a
nation unprepared for a surfeit of newspapers on the Sabbath.
It was forced to cease publication after just seven weeks (as had
a counterpart from The Daily Mail), although it left a legacy in
the shape of a weekly women'’s page, which after its demise was
transferred to the Saturday issue. In 1925, The Daily Telegraph
became the first national daily British newspaper to publish a
crossword puzzle.

TO-DAY'S CROSSWORD PUZZLE.

TRERERC 5 ls |7 8 |7 (o |v |2
3 4% & -
J'? 18
20 2 u
£

2 a5 |28 % g o f3r fax s
3y 35 3 K 8
£ o
m 4

46 47 “
v 4 Sl
ERERERL] 7 |58 59 oo |l Jea

m 3 3
167 58

7o 7 2

;f
o
;

ieye
Y
i

]
i
H

BEEEE
i,
T% i

i
1
)
i

SEFRAFD

Bock
ol o
Eoutd

s 88 5 puem

A flair for innovation: The first daily crossword puzzle
published in July 1925

3 The Daily Telegraph, 28 October, 1908.
4 The Daily Telegraph, 29 November, 1917.

Significantly, the newspaper could still lead the news agenda.
Dr E.J. Dillon’s reporting on the Armenian atrocities in 1895
caused a sensation and a diplomatic stir, while a provocative
interview with Kaiser Wilhelm Il in October 1908 (“You English
are mad, mad mad as March hares’) did nothing for Anglo-
German relations in the run-up to the First World War.?

A controversial letter in November 1917 from former Foreign
Secretary the Marquess of Lansdowne calling for peace
negotiations with the Central Powers was another case in
point.* The Telegraph was also able to call upon literary
luminaries such as Sir Arthur Conan Doyle and Rudyard Kipling
to provide articles, but fewer and fewer people were reading
a newspaper whose large size was beginning to be out of step
with contemporary fashions; by 1927 readership had dwindled
to a mere 84,000.

It had become clear to Harry Lawson, who succeeded his father
as Lord Burnham in 1916, that The Daily Telegraph needed to
modernise. Despite there having been an investment in new
presses in the early 1920s, this modernisation process would
require new, more flexible presses, for which his family was no
longer able to provide the capital. He therefore took the drastic
step of offering the newspaper to an up-and-coming pair of
brothers originally from Merthyr Tydfil, Seymour and Gomer
Berry, who he felt would provide an ownership sympathetic

to the culture of the paper, but also provide the finance and
leadership to rejuvenate sales. The Berry brothers had gradually
built up a publishing empire, and had acquired The Sunday Times
in 1915, but one thing they lacked was a daily national paper.
Now the opportunity to rectify this was being handed to

them on a plate, and, even better from their point of view, a
newspaper with a reputation ripe for reviving, and one which
would provide a good fit with the Sunday title. Negotiations
progressed rapidly, and on 23 December, 1927 came the news
that the Berrys, in partnership with Lord Iliffe, would purchase
the newspaper, which they did the following month for

£1.2 million.

Find out more about The Telegraph Historical Archive, 1855-2000 at gale.cengage.co.uk/telegraph


http://gale.cengage.co.uk/telegraph

/

The Story of The Daily Telegraph

A\

There was naturally some uncertainly among those working

for the paper as to what would be the result of a change of
ownership, but this was soon allayed by the Berrys, who
embarked upon a policy of evolution rather than revolution.
Editor Arthur Watson was kept in office, much to his surprise -
a scion of the old ownership; Fred Burnham, nephew of the 2nd
Lord (later 1st Viscount) Burnham, was made managing director,
thus maintaining a link with the newspaper’s past. Although the
first tangible evidence to the staff of the new ownership was a
rebuilding of the Fleet Street headquarters to make it more fit
for purpose, the first obvious result to the readership of the new
management came a year later, as the women’s page was made
a daily feature, giving birth to The Daily Telegraph’s features
section. By the end of 1929 the new presses were installed,
marked by a special supplement, with a redesign to improve
the display of the paper’s contents completed. On 17 February
the following year, the newspaper’s size was reduced to make

it more manageable, although still of broadsheet proportions.
The impact of more advanced presses was shown at its best in
November 1930, when, as a belated marking of the newspaper’s
75th birthday, a 24-page newspaper and 32-page supplement
were printed.® This equated to 40 full broadsheet pages and was
a new record for a newspaper printed in London. At the start

of the following month the proprietors took the brave decision
to halve the price back to a penny (it had been raised to 2d

in March 1918), amid considerable scepticism as to whether a
penny broadsheet quality daily newspaper would be viable. The
Berry’s instincts in this matter were soon proved right though,
as this slightly new-look newspaper recovered its market, and
sales soared again, breaking three-quarters of a million by 1939.

The 1930s and Approach of the
Second World War

The 1930s proved to be an interesting time for The Daily
Telegraph. They started with a brush with the law, after Ellis
Ashmead-Bartlett’s report of the arrest of Mahatma Gandhi saw
the police visiting the paper, sent by a government annoyed
that the paper had discovered the occurrence of this event and
thus decided to report it. Watson stood his ground and refused
to name his source, invoking journalistic privilege, which

5 The Daily Telegraph, 5 November, 1930.
¢ The Daily Telegraph, 25 April, 1939.

considering it was actually the Home Secretary J.R. Clynes
himself who had provided the tip-off, was probably best for all
concerned. Four years later it was the turn of the Nazi authorities
to vent their wrath, banning the newspaper over its coverage

of the Night of the Long Knives, which told truths they did not
want to hear. The ban was lifted but revived at various other
times when the paper’s coverage of Germany was not to Josef
Goebbels’ liking - the Telegraph was not an admirer.

In 1935 it showed itself ahead of the curve by purchasing a
television, and making Wireless Correspondent L. Marsland
Gander its Television Correspondent as well, almost 21 months
before the first regular BBC broadcasts were made. In 1937
William Berry bought out his partners and took sole control,
with The Sunday Times staying with brother Gomer, despite
being printed on The Daily Telegraph’s presses. Berry then
bought the ailing The Morning Post when it was offered to him,
and concluded that the best way forward was to merge his two
titles. Thus on 1 October, 1937 the paper was formally renamed
The Daily Telegraph and Morning Post, although it was
essentially The Daily Telegraph with a smattering of new blood
from the staff of the older newspaper, including a young
William F. Deedes whose involvement with the newspaper
would become legendary. The final change of note this dec-
ade came in 1939, when on 25 April news replaced classified
advertisements on the front page, although the internal news
pages would retain their position, located in what seems to
modern-day readers an odd position in primarily the second
half of the newspaper. With the clouds of war looming it was an
apposite time to make this change, and as the first front page
with news explained:

‘The daily news — home and foreign - is now so vital in

the national life that it is obviously wrong that the most
important page, the one which is seen first by the reader,
should be occupied by advertisements. Actually the custom
of printing advertisements on the front page of daily
newspapers has for many years been peculiar to this
country; in every other country the contrary has become
the invariable rule. We believe that the new arrangement
will be found both convenient and appropriate.’®

Find out more about The Telegraph Historical Archive, 1855-2000 at gale.cengage.co.uk/telegraph 5


http://gale.cengage.co.uk/telegraph

/

The Story of The Daily Telegraph

o e Nonnc o, e .10

Che Dailp @mlegmph R

B o == o anae Morning Post _sonwon care comon o rexey |rg &
IRTHS, MARRIAGES, el
BFERAE omes | oo N AR wacs 10 v
008, CRUISES, e PAGE | Tezcasrs o Mownc | TO-DAY'S BUDGET | WORLDS FAIR
= ] Uirva gy PROPOSALS THIS WEEK
BRITISH AMBASSADOR TO| fiisomtemees | 20 e
national e that it sobeiously | S J_ Simon to Speal LY FIVE DA
WARN HITLER E-.”%’EE‘"E: e ol OFF OPENING
SIR N. IN'S MISSION mﬁf MATLET

IN BERLIN

CONSCRIPTION IN ENGLAND IF'
PEACE PLAN IS REJECTED

RUMANIA SEEKS CREDIT TO BUY
ARMAMENTS
i Nevile Henderson has returned (o his post a8 e
I MIASSADOR 20 WAR CANORS
4 SOV MEET KING'S SHII
i M o=

e Rapwerslc pacn s ans Red Indian Welcome
Vancouser

hasise that were it (o be rejected, the British
oot o ot e e | SEN
introduce conseript

would b forced to
Lndonyeserday he Rumanian Freign initer
M. Gafency, saw Mr. Chamberlain and Viscount Halifax,

the Foreign andwiloninoe e ke o,

One of bis it s 0 obtain eredit for the purchase
land.

et ViewCommisar for Forcn Ahirs M.

Pot s been appainted (0 undertake a special

e Toeiay st o arird o e

FUEHRER'S VIEW OF BRITISH STRENGTH

The first front page to feature news on its front page rather than
advertisements; 25 April, 1939

Adaptation and Innovation:
The Second World War

On 29 August, 1939 readers of that day’s newspaper found
in the centre top of their front-page news the headline
‘1,000 Tanks Massed on Polish Frontier'. Reporter Clare
Hollingworth (anonymously by-lined in the article as ‘From
our own correspondent’) had discovered German forces
preparing to invade Poland, and sent the scoop back to
London, making it clear that war was inevitable.

1,000 TANKS MASSED ON POLISH
FRONTIER

TEN DIVISIONS REPORTED READY
FOR SWIFT STROKE

FROM OLR OWN CORRESPONDENT

WARSAW, Monday. |the population, are raliving round the:
1 learn on reliable authority that adopted country in her hour of need
Germany has now concentrated 10 al Democritic Ukl
mobile divisions, including nearly
1000 tanks, on the Polish frontier
near Maehriseh Ostrau.  This foree
membiers of the

is apparently intended for a sudden
. 5 about -ml‘-!hlr{! are anti=Nazi .md
stroke  North-eastwards  against completely Toval o Poland

Polish Upper Silesia and the im- )
rtant industial area of which _1T::‘;oi:‘""”;',‘:":_‘,‘;"::'ﬂ:};,:"af‘l":;.:::.::
atowice is the centre Po. raph Agency against Herr
Reports that a general mobilisation h '

Hi allegation that the German
has been proclaimed in East Prussia ny ¥ Poland {5 being brutally
are conl rmedh u-_i_h (-l'hc:a.! Poluﬂ; trvated
quarters to-night. 1% 15 only one +
many signs that the German military ﬁ"_ N‘S TRAINED ON' GDYNIA
machine |- now ready for h’lﬁu‘lnl'] [!:“;-:1 1“""-‘{"51_;::::' Bl“::rlfn;ha‘ ;‘hl‘
action 3 o) v raini ship

To-day | erossed the frontier between | Schleswig Holstein, which bas been on
Palish and German Upper Silesia and | @ Visit 1o Danzig since Friday, shitved bet
i i Lt b moorings to-day so lhat hrr auns are
hours in Beuthen, Hinden- K
sitz. The frontier is still _ll::m‘fﬁh;m lM“Pfl‘ish TIG‘}:;H‘-L
. Hic: chieswig us-em.;anou ol -da
;ims-dv:.:\: Il‘:‘:: 1:.“ . T e | warship, which could soon be put out of
Intense military ac In the two | ﬁ;‘“ﬂ‘. -F;}:ﬁ:nt“‘ ST BRI Y
ke E . and | Trafie avross the Polish provincg
4 i of Pomorse—the Corrdor—betaeen
despatch ”dmr:fl A \G‘-r'\‘"";l.;.:::' the Reich and East Prussia, s still
belonging to the milita proceeding normally. a curious com-
Thle e |ownsll Sl S mentary on the constant German
J=. . . £ ak - alhey iflicul-
pletely dead so far as the civil population | m':,?:,':‘a ‘;_,:“l;:ﬂ';mdn‘:: m ?,:Idl" l‘:,l
is r]nimrrrncd Streris, shops and cafés this traflic. ;
—all are .
All rallway traflic on the ather main
bnz\:liﬂnmmo::: s o an Jines :‘nh“ Gtrm?m and Poland has
been held up at the German frontier,
oo ,':m':,:ﬂ:". "| qothe Danzig Senate today ‘?rlbhisl
i jovree <topping all geods traflic by ruil
MINORITIES RALLY Ty PDI.A\ID hetween Danzig and Poland.  All goods
New fortifications which were notl!r.':m: travelling via Danzig to Gdynia
there a month age have been crected | from Poland are to be requisitioned by
all along the German side of the fron t_rillu Nazi sutg:;nn-r I.;{noc;wl.wo lra:nm;
There nramuny tank traps and machine- | were seized to-day at nstein &
:un nests and miles of electrified bnrb(-d Z'DI?DN[“'M i ihe Polish C
A e is] ommis-
"B (e Halish.dde of ibe frentice| onerCiocmet. Biy_ lovet & peaton
tww'fllhméo is comparatively normal.| with the Danzig Senate.
land pares 1o meet a)  Sir Howard Kennard, the British
German attack, which is now expected | Ambassador in Warsaw, saw Col, Beck,
almost hourly, the national minorities. | the Polish Foreign Minister, again
which make up about 35 per cent. of | to-day,

a

Clare Hollingworth relayed the start of the Second World War
from Poland in 1939

Five days later the country found itself at war for the second
time in little over two decades, and the newspaper had to adapt
to more difficult times. Gone was the steadily increasing size

of the newspaper, as wartime restrictions unseen during the
previous conflict saw newsprint at a premium, and within nine
months the newspaper was forced to print a maximum of six
pages and just over 737,000 issues a day. A trade-off had to

be struck to achieve this, as the management were forced to
decide whether to print enough copies to satisfy a readership
gradually approaching the magical million mark, or keep enough
pagination to provide as comprehensive a coverage as possible.
They decided in the end upon the latter, as a better means of
maintaining the newspaper’s standard and reputation.

Find out more about The Telegraph Historical Archive, 1855-2000 at gale.cengage.co.uk/telegraph


http://gale.cengage.co.uk/telegraph

/

The Story of The Daily Telegraph

This reduction of pagination also impacted revenues - fewer
pages meant less space for adverts - but the paper cunningly

split its print run in two and put different adverts in each
edition, thus enabling a greater number to be run. With air raids
threatening the Fleet Street building and occasionally damaging
it (most notably in the major raid of 29 December, 1940), an
office was opened in Manchester which not only enabled an
edition to be prepared covering the northern half of the country,
but which could provide a back-up in case of major damage in
London. Mercifully, this never occurred.

Possibly the most notable aspect of The Daily Telegraph’s war
record was its crossword. On 10 January, 1942 a crossword
competition was held on The Daily Telegraph’s premises,
ostensibly sponsored by a Mr. W.A.J. Gavin. He promised to
give £100 to the Eccentric Club Minesweeper Comforts Fund if
anybody could solve the puzzle in a time of under 12 minutes.
With four people successfully solving the puzzle within this
limit the wager was won. A number of those taking part soon
found that they had another invitation coming their way, as the
competition was in fact a covert recruiting exercise for Station X
at Bletchley Park. However, the crossword would soon alert the
attention of the authorities for other reasons. Alarm bells started
to ring when Dieppe appeared as an answer two days before
Operation Jubilee raided the town in 1942, and when Utah
appeared in the crossword of 2 May, 1944, followed by Omaha
on 22 May, Overlord on 27 May, Mulberry on 30 May and
Neptune on 1)June (all code words connected with the
upcoming D-Day landings), MI6 were beating a path to setter
Leonard Dawe’s door, worried he was alerting the foe. Dawe
managed to convince the authorities it was a coincidence

that these words had appeared and went to his grave without
explaining how he’d managed to come up with quite so many
connected words; schoolboys who he taught at the time later
claimed they'd heard the words bandied about by troops
stationed nearby and suggested them to Dawe as answers.

Find out more about The Telegraph Historical Archive, 1855-2000 at gale.cengage.co.uk/telegraph

Towards the ‘Swinging Sixties’:
The Post-War Years

Once the war was over and restrictions of newsprint were
gradually lifted, the newspaper could resume its quest to
achieve the million-copies-sold mark, which it managed in

April 1947, as the front page of May 8 that year was happy to
proclaim. It would still be a long time before the paper was able
to expand to its pre-war size though, not managing this until the
1960s. Although there would be change at the top, firstly when
Arthur Watson resigned as Editor in 1950 to be succeeded by
Colin Coote, and then in 1954 when Viscount Camrose died,

his second son Michael Berry succeeding to the role of
Editor-in-Chief, the paper carried on its stately way. With sales
remaining strong, it seemed to be a case of ‘if it isn’t broke
don't fix it’. It was still able to call upon some impressive names
to write for it, with the likes of Malcolm Muggeridge (leader
writer), John Betjeman (fiction reviewer and architectural
correspondent), and Philip Larkin (jazz critic) on board in the
first two post-war decades.

However, the sixties came in with a dramatic change for the
Telegraph brand, as the paper of 20 July, 1960 announced the
launch the following year of The Sunday Telegraph. Berry had
decided that the time was right to make The Daily Telegraph a
seven-day title, although the Sunday was to be a standalone
brand with a different look and separate editorial staff. The
Sunday Times was asked to move its printing operations
elsewhere, and once the presses were free, The Sunday Telegraph
emerged blinking into the daylight on 5 February, 1961. But it
was not the most successful of launches, and the assumption
that loyal Daily readers would automatically switch to a Sunday
stablemate was not borne out in reality. For the first few years
the Sunday was a loss-making drain on The Daily Telegraph’s
resources, but eventually found its niche in the market.



http://gale.cengage.co.uk/telegraph

/

The Story of The Daily Telegraph

The Sunday title indeed brought about the first major
controversy of the decade for the Berry titles, when it
published a special supplement containing the Denning

Report on the Profumo Affair in 1963. It may have been the
biggest Government scandal for many years, but the precedent
of a newspaper printing a Government report was not one that
many of the establishment were comfortable with, and
attempts were made to squash the supplement.

The next advance was colour printing. Readers opening their
newspaper on 12 December, 1963 might have got a bit of a
shock when they turned to page nine to see an advert for
Rose’s Lime Juice staring out of them in full colour. Having
proved it could be done, the Sunday edition then embarked on
a colour supplement in January 1964 to commemorate the visit
of Pope Paul VI to the Holy Land. Emboldened by the success of
this, and catching up with The Sunday Times which had launched
a weekly colour magazine supplement in February 1962, it was
decided to create one for The Daily Telegraph. To maximise its
impact though, the magazine was not released with The Sunday
Telegraph as a direct rival, but with the ‘Daily edition’. Thus, in a
decision that might seem decidedly odd half a century on where
weekend supplements are commonplace, this new ‘Weekend
Telegraph’ supplement, as it was called, was published not at
the weekend, but on a Friday, with 25 September, 1964 seeing
the first issue. This gave the paper new scope for innovation,
and the following year it could claim another first, with the first
colour photograph published by a newspaper which had been
transmitted by satellite.” Churchill’s death provided another
excuse to print a colour supplement, and it was here to stay,
but it would be another four decades and more before the
newspaper went over to full colour itself.

More innovation came in 1968, when the paper reached an
agreement with Cunard to print a special QE2 edition of the
paper, the first newspaper ever to be printed entirely at sea.
This would be an eight-page special containing a digest of
articles in that day’s paper, combined with ship-specific news
and information, which would be transmitted in punched tape

7 The Daily Telegraph ‘Weekend Telegraph’ magazine, 9 June, 1965.

Find out more about The Telegraph Historical Archive, 1855-2000 at gale.cengage.co.uk/telegraph

form to the ship, where a computerised machine converted it
back into pages which could then be printed on an on-board
press. Until 1976 the paper provided this service for the ship.

The final change of the sixties was the most radical of all, as

the paper underwent a complete redesign. Hints had come in
that change was in the offing, as the clock and motto which had
adorned the leader page for over a century were dropped at the
end of January 1969, and on 21 October the full scope of what
had been contemplated was evident in a new-look paper. Gone
was The Morning Post, as the paper reverted back to being
merely The Daily Telegraph, whilst news moved from its position
at the back of the paper to the front, displacing the business
pages which moved to the latter half of the paper, and sport
which went to the back, thus creating a newspaper format
familiar to twenty-first-century readers.

The Daily Tel

The Queen stops
Christmas Day

KROGER IN (Changein |
RELEASE EVE[{©*°
GAOL SWITCH

Spy couple set for
Warsaw flight

Change in
order of

things today

TOoDAY The  Daily

Telegraph appears in

its new order—easier to

read, easier to pick and
choose.

The inside news pages are
now in the front half of
the paper. After them
come Court, Arts and
Feature pages.

There are two *anchor"™
positions: the page be
fore the Leader Page
centre spread and the
page after it. The page
before it is devoted, as
hitherto, to the Woman's
Page. The page after it
is the opening of the
Business and Investment
Section.

A ‘change in the order of things’: (left) the first re-organised Daily
Telegraph. Such was the magnitude of the change that it included
explanatory article (right) on its front page; 21 October, 1969



http://gale.cengage.co.uk/telegraph

/

The Story of The Daily Telegraph

Expansion and Struggle Towards
the End of the Century

The 1960s had seen steadily increasing sales, with the paper
able to announce on a number of occasions a new record
average daily sale over a month during the decade, rising to
over 1.4 million in 1967. Whilst it was able to maintain this, and
indeed increase again to over 1.5 million, when industrial action
shut down The Times for 11 months in 1978-9, industrial action
would impact adversely on the newspaper itself during the
1970s and into the 1980s. The unions increased their grip across
Fleet Street, and were never slow in downing tools if they were
unhappy about any management decisions, despite the respect
most of the staff had for Michael Berry (now Lord Hartwell)
himself. The Telegraph papers for this period are littered with
missing editions, editions with blank spaces, and days with no
newspaper at all due to industrial action by a number of unions,
prompting it to print apologies when normal service had been
resumed. Even when it wasn't affected in this way, the press-

es used were becoming outdated, and the paper was far from
looking its best, with typos blighting many an article and print
quality often leaving something to be desired.

Despite the best efforts of those in charge, the

intransigence, Spanish practices and occasional greed of the
unions constrained what could be done with the newspaper,
and it suffered accordingly. From the 1979 circulation highs,
readers started haemorrhaging as a revitalised Times hit back,
and the finances suffered from lost revenue through strikes and
lower readership affecting advertising. Whilst the circulation
drop was nowhere near as bad as that in the 1920s (which saw
the Burnhams sell up), the wheel had come round full circle for
the Berrys. While they desperately needed new, more advanced
presses, ideally away from the Fleet Street stronghold of the

print unions, they were unable to finance them fully themselves.

Even though two new plants were set up, first at Trafford Park
in Manchester, and then, in partnership with The Express, in
Westferry on the Isle of Dogs, the Telegraph needed a new
influx of money to pay for them.

In a reversal of the situation of 1927, it was the Berrys who
needed a white knight. Although the Burnhams had intended
to sell the newspaper, in this case the Berrys were looking for
somebody who could provide the finance while still allowing
them to run the titles. What they eventually got was quite
different. They alighted on Canadian businessman Conrad Black,
a man with some experience in the industry, albeit overseas.
But Black was not prepared to be manipulated. His hardball
negotiations manoeuvred the Berrys into a position where
they found themselves inadvertently handing over the
company to Black through his Hollinger company at the

end of 1985. Although Hartwell was given the chairmanship
of the reconstructed board and ostensibly still remained as
Editor-in-Chief, this was more as a gesture to the lifelong
Telegraph man, as the effective management of the titles
devolved upon Black’s right-hand man, Andrew Knight.

Thus it was under new management that the Telegraph resumed
the Canada connection of 130 years’ previously, entering a brave
new world. Trafford Park went online on 31 December, 1985, and
the following February saw the first issue to be produced fully
using electronic technology. The first significant change to
readers came in March, as editor W.F. Deedes stepped down
after 11 years in the role; he had made it clear that he expected
new management to want a new editor and was quite happy to
yield his chair. Max Hastings was therefore brought in to
succeed him. Hastings’ first few months saw a gradual
reformatting of the paper, with a regular front-page cartoon
(initially provided by Marc Boxer) and the creation of a
fully-fledged obituaries department under Hugh Montgomery -
Massingberd. The latter provided regular and more
comprehensive obituaries for the first time. The title also
reverted to The Daily Telegraph, the definite article having been
dropped to the annoyance of many readers three years earlier.
The Westferry printing plant came on stream in September, and
by now plans were afoot for the newspaper to follow its printing
to the Isle of Dogs. This duly ensued the following summer,

as the operation was moved to a new building on South Quay

Find out more about The Telegraph Historical Archive, 1855-2000 at gale.cengage.co.uk/telegraph 9


http://gale.cengage.co.uk/telegraph

/

The Story of The Daily Telegraph

Plaza. When Lord Hartwell retired as Chairman and
Editor-in-Chief at the beginning of September 1987,
it seemed to represent a symbolic fracturing of the
newspaper from its Fleet Street heyday.

The advent of new printers saw expansion for the paper.

In quick succession the first 40-page, 44-page, and 48-page
paper were all produced.? The Saturday edition saw the first
standalone supplement (entitled Weekend) in April 1987
and the magazine changing day again to accompany it in
September 1988, whilst the sport section obtained its first
standalone supplement (albeit only on a Monday) in 1990.°

On the production side, there was another office move, to
Canada Tower, Canary Wharf, in 1992. The newspaper still
showed itself to be pioneering, introducing a Fantasy Football
competition in 1993 and launching an electronic form online in
November 1994, becoming the first British newspaper to do so.
It also proved strong enough to cope with a price war initiated
by Rupert Murdoch, who cut the price of The Times in June 1994
in an attempt to undermine his rival. By dropping the price from
48p to 30p, the management showed they were prepared to
fight back and could afford to do so (tellingly, it would be
another seven years before the price was as high again).

8 The Daily Telegraph, 5 June, 1986, 29 January, 1987 and 30 January, 1987 respectively.

® The Daily Telegraph, 12 March, 1990.

© Telegraph Media Group 2016

The Advent of the New Millennium

Yet while the paper stood strong as the new millennium
approached, turbulent times were to come. Charles Moore’s
departure from the editorship in October 2003 initiated a
merry-go-round in the chair which would see five other men
hold the post over the next 11 years. The following year, it
emerged that Conrad Black’s financial probity with Hollinger
left something to be desired, leading to his dismissal and the
Telegraph titles put up for sale. As a result the Telegraph
acquired its fifth set of proprietors when in June 2004
entrepreneurs Sir David and Sir Frederick Barclay purchased
the titles for £665 million. Under their management it would
move out of Canary Wharf to Victoria, where it pioneered

a new style of journalistic seating known as a ‘news hub’.

It would later change printers both in the south and north,
introducing full-colour printing in the process. In 2009, it
achieved its greatest-ever scoop with the publication of the
‘Expenses Files’, awakening a shocked nation to the expenses
claims of its Members of Parliament. While the twenty-first
century as a whole has seen a greater focus on the internet
version of the newspaper, The Daily Telegraph remains the
market leading quality title in the UK. Today, it still seeks

to uphold the traditions of those who have produced the
newspaper throughout its colourful history. J.B. Firth’s desire
for the newspaper to deliver ‘honest, unadulterated news’

is as valid now as it was in 1937, despite all the changes in
both the media world, and the world at large in the interim.

. GALE

1 » CENGAGE Learning

Find out more about The Telegraph Historical Archive, 1855-2000 at gale.cengage.co.uk/telegraph 10


http://gale.cengage.co.uk/telegraph

